Reklama

Przed elektryczną ofensywą

W ciągu dwóch lat na ulice wielkopolskich miast wyjadą autobusy na prąd.

Publikacja: 01.01.2017 20:00

Samorządy starają się wykorzystać unijne wsparcie dla niskoemisyjnego transportu. Wielkopolski Solaris produkuje elektryczne autobusy już nie tylko dla miast na zachodzie Europy, ale też dla polskich odbiorców. Aut osobowych na prąd wciąż jest niewiele, ale przybywa miejsc, w których można je ładować. Wszystko to zapowiada transportową rewolucję. Wcale nie tak odległą, jak to się jeszcze kilka lat temu wydawało.

„E-Bus" to jeden z kluczowych elementów planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, opracowanego przez Ministerstwo Rozwoju. Ma on polegać na stymulowaniu rozwoju rynku w taki sposób, aby zwiększyć udział w nim pojazdów o napędzie elektrycznym. Zakłada m.in. stworzenie dogodnych warunków do projektowania i budowy polskich pojazdów elektrycznych dla komunikacji miejskiej. Realizacja projektu do 2025 roku ma doprowadzić m.in. do powstania polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld zł rocznie i utworzenia ok. 5 tys. nowych miejsc pracy.

Solaris w klastrze

Pięć lat temu wielkopolski Solaris zaprezentował pierwszy polski autobus bateryjny. Dziś elektrobusy spod Poznania jeżdżą m.in. w Austrii, Czechach, Hiszpanii, Niemczech, Szwecji i w Polsce oraz – od niedawna – w Finlandii. Producent, któremu na polskim rynku ekoautobusów przybył poważny krajowy konkurent – Ursus, w listopadzie został liderem klastra na rzecz rozwoju elektromobilności. W jego skład wchodzą polskie firmy i uczelnie techniczne, które chcą realizować projekty badawczo-rozwojowe o wartości przekraczającej 100 mln zł.

Klaster chce m.in. opracować specjalną konstrukcję dla autobusów elektrycznych, zająć się zarządzaniem energią w tych pojazdach oraz poprawić parametry techniczne napędów i magazynów energii.

– Widzimy na tym polu ogromny potencjał do rozwoju i chcemy wprowadzić elektromobilność w transporcie publicznym w Polsce i w Europie na wyższy poziom. Bardzo liczymy na wsparcie finansowe z programów, które są zapowiadane przez rząd w ramach projektu „e-Bus" i towarzyszących mu działań – twierdzi Dariusz Michalak, wiceprezes Solarisa.

Reklama
Reklama

Ścieżka dla wsparcia

Wdrażanie programu elektromobilności dla polskiej gospodarki ma oznaczać wzrost innowacyjności i być szansą na zdobycie przewagi konkurencyjnej. Dla mieszkańców polskich miast oznaczać zaś będzie poprawę jakości życia, m.in. poprzez ograniczenie zanieczyszczeń powietrza, obniżenie hałasu oraz poprawę dostępności i komfortu komunikacji miejskiej.

Jeszcze w styczniu przedstawiciele samorządów, które chcą kupić pojazdy elektryczne i współpracować z Ministerstwem Energii, Ministerstwem Rozwoju oraz Polskim Funduszem Rozwoju w tworzeniu warunków do rozwoju elektromobilności, podpiszą w tej sprawie listy intencyjne.

W pierwszym kwartale Rada Ministrów ma przyjąć projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która m.in. pozwoli wprowadzić w życie instrumenty wsparcia rozwoju transportu elektrycznego oraz określi zasady sprzedaży usługi ładowania pojazdów elektrycznych.

Regiony
Co dziewiąty mężczyzna w kraju ma problemy ze spłatą zaległych zobowiązań
Okiem samorządowca
Prezydent Olsztyna: Stawiamy na komunikację zbiorową
Regiony
Dolny Śląsk rewitalizuje linie kolejowe i inwestuje w pociągi
Regiony
Jak kupować mądrze gaz na zmiennym rynku
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Regiony
Bezpieczne lato w Warszawie – dla wszystkich
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama