Kilkanaście nowych okrętów ma pojawić w polskiej flocie w ciągu 10 lat. Po niedawnym zakupie przez Fundusz Mars Szczecińskiego Parku Przemysłowego jest dla niego szansa na budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Mars to część Grupy Zbrojeniowej S.A. i dzięki temu w Szczecinie mogłyby być realizowane również wojskowe zamówienia.
Od gruzów do parku
Szczeciński Park Przemysłowy powstał na gruzach upadłej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Najpierw w 2010 roku Towarzystwo Finansowe Silesia kupiło w drodze postępowania kompensacyjnego tereny i najważniejszą infrastrukturę po stoczni. W 2011 teren został na 10 lat wydzierżawiony śląskiej spółce Kraftoport, która zadeklarowała uruchomienie produkcji stoczniowej. Szybko jednak okazało się, że plany były fikcyjne, a Silesia rozpoczęła sądowe starania o odzyskanie nieruchomości od Kraftoportu. W 2013 r. udało się unieważnić umowę dzierżawy i właśnie wtedy powołano do życia Szczeciński Park Przemysłowy. W listopadzie 2014 Silesia przekazała parkowi cały majątek stoczniowy. Teren był jednak mocno zdegradowany. Początkowo park zaczął działać jako zarządca terenu i operator urządzeń, a celem była odbudowa potencjału i wynajem na potrzeby innych spółek. Szybko pojawiali się najemcy, a sama spółka rozwijała działalność specjalistyczną. W kwietniu 2016 roku SPP powołał Szczecińskie Konsorcjum Okrętowe, które zjednoczyło 81 firm działających na jego terenie.
Pełna gotowość
Jak wyjaśnia Andrzej Strzeboński, prezes SPP Sp. z o.o., park jest już w zasadzie stocznią, która jest gotowa na budowę statków. Już teraz współuczestniczy w budowie kilkudziesięciu jednostek.
– SPP w pełni kontroluje wszystkie strategiczne obszary umożliwiające rentowną budowę kompletnych statków i okrętów – mówi Andrzej Strzeboński. – SPP posiada płynność finansową i zdolność kredytową oraz odtworzoną zdolność wytwórczą do kontraktowania i budowy statków – wylicza prezes i deklaruje: – Powyższe kwalifikuje SPP do budowy kompletnie wyposażonych promów dla PŻB.
Tymczasem FIZ Mars – od końca stycznia nowy właściciel SPP – chce wykorzystać efekt synergii w grupie. W Szczecinie posiada też Stocznię Remontową Gryfia S.A., która jednak od lat notuje straty.