Kraków wspiera młode firmy

Małopolska jest kuźnią startupów. Władze regionu szykują na ten rok wiele nowych projektów.

Publikacja: 09.04.2017 22:00

W Krakowie zarejestrowanych jest aż kilkanaście procent polskich startupów. Coraz częściej słyszymy o sukcesach poszczególnych podmiotów, co sprawia, że jak grzyby po deszczy wyrastają nowe. Krakowska firma Airly właśnie wygrała w ogólnopolskiej edycji konkursu Global Student Entrepreneur Awards i będzie reprezentować nasz kraj w międzynarodowym finale we Frankfurcie.

W promocję idei startupów włącza się aktywnie Kraków, który realizuje kilka długofalowych projektów, a na przełomie października i listopada organizuje Krakowski Tydzień Startupów. – Zeszłoroczna, druga już, edycja zgromadziła prawie 2000 uczestników – przypomina Maciej Grzyb, dyrektor biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa. Młode firmy mogą sięgnąć po wsparcie Krakowskiego Parku Technologicznego oraz Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości Uniwersytetu Jagiellońskiego.

21–23 kwietnia w KPT odbędzie się Startup Weekend, jedno z najbardziej znanych na świecie wydarzeń tego typu, podczas którego pasjonaci będą przekuwać swoje pomysły w biznes. Najnowszym dzieckiem KPT jest natomiast akcelerator ScaleUp. – Dzięki niemu w intensywnym trzymiesięcznym programie przyspieszamy walidację i rozwój młodych firm, zderzając je z doświadczonymi graczami, np. Lotniskiem Balice czy Grupą EC – informuje Wojciech Przybylski, prezes Krakowskiego Parku Technologicznego. Rekrutacja do pierwszej edycji programu się zakończyła. Aplikacje złożyło ponad 100 firm oferujących rozwiązania dla przemysłu i tzw. inteligentnych miast. Zgłoszenia poddawane są teraz ocenie ekspertów.

Szef KPT twierdzi, że Kraków staje się startupowym i technologicznym tyglem, który z miesiąca na miesiąc podnosi temperaturę i aż kipi od kreatywności i przedsiębiorczości młodych ludzi. Wtóruje mu Joanna Buczek, koordynator AIP UJ.

– Młodzi ludzie coraz częściej wybierają pracę na własny rachunek, świadczy o tym wzrost liczby startupów w naszym inkubatorze, która w ostatnim roku się potroiła – informuje. Odpowiadając na zapotrzebowanie młodych przedsiębiorców, inkubator wprowadził indywidualne doradztwo z zakresu prawa, marketingu i  księgowości. Zgłaszają się też do niego osoby z prototypem produktu lub już gotowym produktem. – Dlatego staramy się również kontaktować startupy bezpośrednio z inwestorami – mówi koordynatorka AIP UJ.

W Polsce działa ponad 2 tys. startupów. Przybywa doświadczonych inwestorów, którzy mają na koncie kilka czy kilkanaście inwestycji w młode firmy. – Jak grzyby po deszczu powstają też programy inkubacyjne i akceleracyjne, takie jak HugeThing, Idea Global czy ReaktorX, mamy też jeszcze dostęp do wsparcia w ramach funduszy unijnych – wymienia Agata Kowalczyk, odpowiadająca za komunikację w Fundacji Startup Poland.

To wszystko jednak nie oznacza, że młode firmy w Polsce nie borykają się z problemami. Nie bez przyczyny większość z nich w ciągu kilku pierwszych lat swojej działalności upada. Zderzają się dwoma głównymi wyzwaniami: za mało eksportują i nadal mają zbyt mały dostęp do kapitału. Gros młodych przedsiębiorców rozwija biznes, bazując tylko na środkach własnych i pochodzących z bieżącej działalności. – To oczywiście godne pochwały, że polskie startupy są samodzielne, ale przykłady firm, które odnoszą największe sukcesy, takich jak Uber, Airbnb czy Pinterest, pokazują, że pozyskanie zewnętrznego kapitału na szybki rozwój jest nieodłącznym elementem tego biznesu – podkreśla Kowalczyk.

W 2015 r. niespełna 13 proc. startupów nie wykazywało żadnych przychodów, a 64 proc. z nich nie przekroczyło pułapu 100 tys. zł – wynika z raportu Deloitte. Co trzeci z badanych mógł się natomiast pochwalić średniorocznym wzrostem przychodów przekraczającym 20 proc.

W Krakowie zarejestrowanych jest aż kilkanaście procent polskich startupów. Coraz częściej słyszymy o sukcesach poszczególnych podmiotów, co sprawia, że jak grzyby po deszczy wyrastają nowe. Krakowska firma Airly właśnie wygrała w ogólnopolskiej edycji konkursu Global Student Entrepreneur Awards i będzie reprezentować nasz kraj w międzynarodowym finale we Frankfurcie.

W promocję idei startupów włącza się aktywnie Kraków, który realizuje kilka długofalowych projektów, a na przełomie października i listopada organizuje Krakowski Tydzień Startupów. – Zeszłoroczna, druga już, edycja zgromadziła prawie 2000 uczestników – przypomina Maciej Grzyb, dyrektor biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa. Młode firmy mogą sięgnąć po wsparcie Krakowskiego Parku Technologicznego oraz Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska