W Krakowie zarejestrowanych jest aż kilkanaście procent polskich startupów. Coraz częściej słyszymy o sukcesach poszczególnych podmiotów, co sprawia, że jak grzyby po deszczy wyrastają nowe. Krakowska firma Airly właśnie wygrała w ogólnopolskiej edycji konkursu Global Student Entrepreneur Awards i będzie reprezentować nasz kraj w międzynarodowym finale we Frankfurcie.
W promocję idei startupów włącza się aktywnie Kraków, który realizuje kilka długofalowych projektów, a na przełomie października i listopada organizuje Krakowski Tydzień Startupów. – Zeszłoroczna, druga już, edycja zgromadziła prawie 2000 uczestników – przypomina Maciej Grzyb, dyrektor biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa. Młode firmy mogą sięgnąć po wsparcie Krakowskiego Parku Technologicznego oraz Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości Uniwersytetu Jagiellońskiego.
21–23 kwietnia w KPT odbędzie się Startup Weekend, jedno z najbardziej znanych na świecie wydarzeń tego typu, podczas którego pasjonaci będą przekuwać swoje pomysły w biznes. Najnowszym dzieckiem KPT jest natomiast akcelerator ScaleUp. – Dzięki niemu w intensywnym trzymiesięcznym programie przyspieszamy walidację i rozwój młodych firm, zderzając je z doświadczonymi graczami, np. Lotniskiem Balice czy Grupą EC – informuje Wojciech Przybylski, prezes Krakowskiego Parku Technologicznego. Rekrutacja do pierwszej edycji programu się zakończyła. Aplikacje złożyło ponad 100 firm oferujących rozwiązania dla przemysłu i tzw. inteligentnych miast. Zgłoszenia poddawane są teraz ocenie ekspertów.
Szef KPT twierdzi, że Kraków staje się startupowym i technologicznym tyglem, który z miesiąca na miesiąc podnosi temperaturę i aż kipi od kreatywności i przedsiębiorczości młodych ludzi. Wtóruje mu Joanna Buczek, koordynator AIP UJ.
– Młodzi ludzie coraz częściej wybierają pracę na własny rachunek, świadczy o tym wzrost liczby startupów w naszym inkubatorze, która w ostatnim roku się potroiła – informuje. Odpowiadając na zapotrzebowanie młodych przedsiębiorców, inkubator wprowadził indywidualne doradztwo z zakresu prawa, marketingu i księgowości. Zgłaszają się też do niego osoby z prototypem produktu lub już gotowym produktem. – Dlatego staramy się również kontaktować startupy bezpośrednio z inwestorami – mówi koordynatorka AIP UJ.