Przedstawiciele pięciu województw oraz pięć regionalnych organizacji turystycznych podpisały umowę, której celem jest promocja Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo. Przewiduje ona m.in. wspólne działania targach turystycznych w kraju i za granicą, obsługę medialną, emisję reklam w rowerowej prasie branżowej i lifestyle'owej. Planowana jest też szeroko zakrojona kampania w serwisach internetowych największych gazet codziennych w całej Polsce. Działania promocyjne będą prowadzone również w kanałach społecznościowych – na Facebooku, Instagramie i YouTubie. W planach jest też przeprowadzenie co najmniej dwóch konkursów z nagrodami oraz druk materiałów promocyjnych, przede wszystkim map z przebiegiem szlaku.
W puli przewidzianej na promocję na ten rok znalazło się 550 tys. zł – to składka każdego z pięciu województw, które zrzucą się po 110 tys. Samorządy i regionalne organizacje turystyczne będą realizowały różne zadania, tak aby te działania się nie dublowały. Zgodnie z porozumieniem w tym roku liderem, który koordynuje pracę pozostałych regionów, będzie województwo lubelskie.
Miliony dla rowerzystów
Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo jest najbardziej spektakularnym projektem rowerowym, jaki do tej pory zrealizowano w Polsce. To ponad 2000 km specjalnie wytyczonej i oznakowanej trasy (trasa główna 1887,5 km, trasy łącznikowe i boczne o łącznej długości 192 km). Szlak wiedzie przez pięć województw wschodniej Polski (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie). Najdłuższy odcinek obejmuje podlaskie (598 km).
Niemal 580 km, czyli 29 proc. jej długości trasy, poprowadzi przez tereny leśne, a 180 km (9 proc. długości trasy) przez doliny rzek. Około 300 kilometrów to nowe i przebudowane drogi rowerowe oraz ciągi pieszo-rowerowe, a blisko 150 kilometrów to wyremontowane drogi gruntowe. Przy wytyczaniu szlaku zbudowano lub wyremontowano ponad 30 mostów i kładek, jest przy nim także 228 MOR-ów, czyli miejsc obsługi rowerzystów, wyposażonych w stojaki, wiaty i ławki oraz kosze na śmieci i tablice informacyjne. Specjalnie zostały także oznakowane miejsca przyjazne rowerzystom. Są wśród nich hotele, gospodarstwa agroturystyczne, parafie, a także stacje benzynowe.
Szlak kosztował 274 miliony złotych (w wojewódzkie podlaskim zostało wydanych na ten cel 58,9 mln zł). Większość pieniędzy pochodziła z budżetu Unii Europejskiej na lata 2007–2013. Na jego wypromowanie Unia Europejska przeznaczyła dodatkowo 24,8 mln zł. Te pieniądze zostały już wydane.