Podziemny rejs

Latem turyści wejdą do udrożnionego odcinka Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej w Zabrzu, a jesienią popłyną w niej łodziami.

Publikacja: 09.05.2017 23:30

Prace nad rewitalizacją Sztolni Królowa Luiza kosztowały ponad 200 mln złotych

Prace nad rewitalizacją Sztolni Królowa Luiza kosztowały ponad 200 mln złotych

Foto: Fotorzepa, Romek Koszowski

Główna Kluczowa Sztolnia Dziedziczna to zbudowany w latach 1799–1863 podziemny kanał o długości 14,2 km, ciągnący się od Chorzowa do Zabrza. Służył do odwadniania okolicznych kopalni i transportu urobku.

Pierwsze pokłady węgla eksploatowane na Górnym Śląsku zalegały płytko, do 30 metrów, jednak schodząc głębiej, górnicy napotykali zagrożenie: wodę. Z początku czerpano ją do beczek opróżnianych później na powierzchni, następnie do użytku weszły pompy poruszane kieratami. Pojawienie się maszyn parowych ułatwiło zadanie, jednak urządzenia nie dość, że drogie, były też węglożerne. Stąd sztolnie, które rozwiązywały problem odwadniania na długo przed wynalazkiem Jamesa Watta. Budowa takiego korytarza zaczynała się od ujścia w najniższym punkcie okolicy i postępowała – niemal poziomo – w głąb wzniesień, na których znajdowały się kopalnie.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

Tylko 6 zł za pierwszy miesiąc czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Regiony
Tak Warszawa podniosła się z ruin
Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”