Boom na zielony transport

Miliardy złotych przeznaczą polskie miasta na rozwój niskoemisyjnej komunikacji. Lublin chce zostać liderem tworzącego się rynku elektromobilności.

Publikacja: 11.05.2017 22:30

W ekologiczną komunikację publiczną inwestuje coraz więcej polskich miast. Trolejbusy jeżdżą jednak

W ekologiczną komunikację publiczną inwestuje coraz więcej polskich miast. Trolejbusy jeżdżą jednak tylko w trzech: Lublinie, Gdyni i Tychach.

Foto: shutterstock

Do 2020 r. na „zieloną komunikację" w stolicy regionu pójdzie ok. 573 mln zł – wynika z naszych szacunków na podstawie informacji od Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM).

Dotychczasowe działania związane z wdrażaniem niskoemisyjnego transportu już doceniono. Lublin został laureatem polskiej edycji konkursu European Green Public Procurement Award w 2016 r. – za zakup i dostawę 70 nowych trolejbusów.

Na tym nie koniec. – We współpracy z miastem planujemy dalszą odnowę taboru poprzez inwestycje w ekologiczną komunikację – wskazuje Grzegorz Malec, dyrektor lubelskiego ZTM. W planach jest zakup 40 trolejbusów, 32 autobusów elektrycznych oraz 23 pojazdów niskoemisyjnych z normą emisji spalin Euro 6 (z dopuszczalną wartością emisji tlenków azotu na poziomie 400 mg/kWh i zmniejszonym do 10 mg/kWh limitem emisji cząstek stałych – red.). – Zamierzamy też rozbudować o ok. 10 kilometrów trakcję trolejbusową – dodaje Malec.

Z ponad 570 mln złotych, które Lublin przeznaczy łącznie na zakup taboru, rozbudowę infrastruktury i przebudowę skrzyżowań, dofinansowanie unijne stanowić będzie aż 415 mln zł, czyli ponad 72 procent. Mimo dużych wydatków miasto podkreśla pozytywne efekty środowiskowe: roczna emisja dwutlenku węgla zmniejszy się o 2,6 tys. ton CO2, a hałasu – o 10–15 dB w porównaniu z tradycyjnym napędem spalinowym.

Ratusz zaoszczędzi też na kosztach eksploatacyjnych nowoczesnego taboru. Jak szacuje Malec, w przypadku autobusu spalinowego roczne koszty wynoszą blisko 139 tys. zł, zaś przy elektryku – ok. 62 tys. zł.

Ale nie tylko Lublin będzie się ścigał o pieniądze unijne na niskoemisyjny transport. Samorządy będą miały łącznie do podziału 13 mld zł z perspektywy finansowej 2014–2020. Niektóre już ogłosiły przetargi na elektryczne autobusy i tramwaje. Inne zrobią to w najbliższych miesiącach. – Do końca roku chcemy kupić 10 autobusów na prąd wraz z infrastrukturą do ładowania. Docelowo w 2020 r. ma być 100 takich pojazdów – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa. Zasilany energią transport miejski ma stanowić połowę floty stolicy Podkarpacia.

Takich przykładów jest coraz więcej, od Pomorza po Śląsk. W Jaworznie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej planuje np. wymienić połowę floty na autobusy elektryczne. A to oznacza zakup 20–25 pojazdów zasilanych prądem.

Co ważne, przesiadanie się na „elektryki" to nie chwilowa moda, lecz już niebawem obowiązek. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która zgodnie z założeniem rządu ma wejść w życie w przyszłym roku, zobowiązuje samorządy do zlecania usług przedsiębiorstwom publicznym realizującym zadania związane np. z komunikacją miejską czy transportem zbiorowym. W 2028 r. udział zeroemisyjnych autobusów ma sięgnąć 30 proc. Cel ma być osiągany sukcesywnie – już od 2021 r. po naszych drogach ma jeździć 5 proc. autobusów na prąd, dwa lata później ich liczba ma się podwoić, by w połowie przyszłej dekady sięgać 25 proc.

Będą na to pieniądze. Jak zapowiedział Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, rozwój miejskiej elektromobilności wesprą środki z Funduszu Transportu Niskoemisyjnego. Ma on dysponować rocznym budżetem na poziomie 200–400 mln zł pochodzącym ze sprzedaży uprawnień do emisji CO2. W ciągu najbliższych pięciu lat NFOŚiGW będzie miał w sumie do podziału ponad 3 mld zł. Do tego dochodzi 130 mln zł rocznie z Regionalnych Programów Operacyjnych.

Do 2020 r. na „zieloną komunikację" w stolicy regionu pójdzie ok. 573 mln zł – wynika z naszych szacunków na podstawie informacji od Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM).

Dotychczasowe działania związane z wdrażaniem niskoemisyjnego transportu już doceniono. Lublin został laureatem polskiej edycji konkursu European Green Public Procurement Award w 2016 r. – za zakup i dostawę 70 nowych trolejbusów.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży