Poprawią szosy, wybudują ekspresówki i obwodnice

Zaczyna się poważny ruch remontowy na dolnośląskich drogach.

Publikacja: 25.05.2017 22:30

Remont północnej autostrady A4 będzie kosztował 21 mln zł.

Remont północnej autostrady A4 będzie kosztował 21 mln zł.

Foto: Rzeczpospolita, Marta Bogacz

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na remont jezdni północnej autostrady A4. Obejmuje on 16 km odcinka autostrady zlokalizowanego na wschód od Wrocławia.

Z informacji przekazanej przez Małgorzatę Szumiatę z wrocławskiego oddziału GDDKiA wynika, że remont obejmie m.in. wymianę warstw ścieralnej i wiążącej, w niektórych miejscach także podbudowy, dylatacji na mostach, elementów odwodnienia, nawierzchni na MOP Krajków Północ, a także odtworzenie oznakowania poziomego.

Głównym celem inwestycji jest poprawa stanu nawierzchni, a tym samym warunków jazdy. Zakończenie robót zaplanowane jest w okresie do sześciu miesięcy od podpisania umowy. Wartość robót oszacowana została na ponad 21 mln zł.

To jednak nie jest jedyne miejsce, gdzie kierowcy muszą zachować szczególną ostrożność. W związku z pracami przy budowie drogi ekspresowej S3 Nowa Sól–Legnica, zmieniła się organizacja ruchu w rejonie szybu Lubin Główny – Mercus Logistyka. Na odcinku z Polkowic do Lubina Głównego kierowcy mogą jechać tylko jednym pasem starej drogi.

Zmiana wiąże się z przygotowaniem terenu pod budowę ronda na wysokości wyjazdu z Mercusa. Taka organizacja ruchu obowiązywać będzie aż do czerwca.

Małgorzata Szumiata przypomina, że powstająca droga ekspresowa S3 Nowa Sól- Legnica zlokalizowana jest na terenie województwa lubuskiego i dolnośląskiego. Długość odcinka w województwie dolnośląskim liczy niemalże 50 km długości. Planowany termin zakończenia prac to drugi kwartał 2018 r.

Na budowie obwodnicy Kłodzka zakończyła się zaś operacja nasuwania segmentów na drugim co do wielkości obiekcie tej inwestycji. Mowa o estakadzie o długości ponad pół kilometra, która biegnie nad linią kolejową i rzeką Bystrzyca Dusznicka. Nasuwanie 24 segmentów trwało od października 2016 roku. Co tydzień nasuwany był jeden element. – Zadanie było o tyle trudne, że elementy nasuwano po łuku, ale budowniczowie obwodnicy poradzili sobie z tym zadaniem bez zarzutu. Każde dwa sprężone ze sobą segmenty tworzą przęsło o długości 42,5 m, a całość ustroju nośnego znajduje na 13 podporach. Estakada ma długość 518 m i wznosi się na wysokość 9 m w najwyższym miejscu. Łącznie ustrój nośny waży 13 200 ton – opisuje przedstawicielka wrocławskiego oddziału GDDKiA.

Przypomnijmy, że na dolnośląskich drogach prowadzonych jest teraz kilka dużych inwestycji drogowych. Dzięki temu ruch samochodów zostanie wyprowadzony m.in. poza Bolków. Obwodnica tego miasta będzie miała długość 7,8 km. Umowa na jej budowę została podpisana w grudniu 2016 r., a planowany termin oddania do użytku szacowany jest na pierwszą połowę 2020 roku. Wartość inwestycji wyniesie przeszło 73 mln zł.

Pod koniec lutego została podpisana umowa na budowę kolejnego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia, która połączy autostradę A4 z drogą krajową nr 8 na linii Dobrzykowice–Długołęka. Prace projektowe i budowlane wykona firma Strabag. Koszt inwestycji, która ma się zakończyć w 2020 r., to ponad 104 mln zł.

Nowa trasa miejscami będzie miała dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Na odcinku dziesięciu kilometrów powstaną dwa mosty oraz estakada i wiadukt kolejowy.

Ważna jest też budowa ekspresówki nr 5 na odcinku Korzeńsko–Wrocław Widawa. – Nowa droga ma powiązać docelowo województwo dolnośląskie z krajowym układem drogowym województwa wielkopolskiego i północnej Polski. Poprawią się znacznie warunki przejazdu ruchu dalekobieżnego i regionalnego, nastąpi skomunikowanie autostrady A2 z autostradą A4, rozwijając tym samym sieć nowoczesnych połączeń drogowych w kraju – opisuje Magdalena Szumiata.

Inwestycja ta obejmuje m.in. postawienie 47 mostów i wiaduktów. Trasa S5 będzie liczyła niemalże 50 km. Zakończenie budowy planowane jest na koniec tego roku. Planowany koszt inwestycji to około 1,9 mld złotych.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na remont jezdni północnej autostrady A4. Obejmuje on 16 km odcinka autostrady zlokalizowanego na wschód od Wrocławia.

Z informacji przekazanej przez Małgorzatę Szumiatę z wrocławskiego oddziału GDDKiA wynika, że remont obejmie m.in. wymianę warstw ścieralnej i wiążącej, w niektórych miejscach także podbudowy, dylatacji na mostach, elementów odwodnienia, nawierzchni na MOP Krajków Północ, a także odtworzenie oznakowania poziomego.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Naszym celem jest osiągnięcie 9 GW mocy OZE do 2030 roku
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony