Liczący 460 tys. mieszkańców Gdańsk mocno stawia na rowery jako środek komunikacji oraz sposób spędzania wolnego czasu i dbania o zdrowie. Niezależnie od poprawiającej się infrastruktury miasto angażuje się w szereg akcji popularyzujących jazdę na rowerze.
Maj dla gdańszczan upłynął pod znakiem rowerowych wyzwań. Jednocześnie trwały dwie rywalizacje: Rowerowy Maj dla uczniów oraz European Cycling Challenge dla wszystkich mieszkańców, ale głównie osób dojeżdżających do pracy. W ramach tej pierwszej rywalizacji uczniowie podstawówek i przedszkolaki z Gdańska przez cały maj wklejały pilnie naklejki w specjalnych książeczkach i na szkolnych plakatach. Otrzymywało je każde dziecko, które przyjechało do szkoły na rowerze, hulajnodze lub na rolkach. Zbierane w ten sposób punkty zliczali szkolni koordynatorzy akcji, przekazując je następnie organizatorowi akcji – referatowi mobilności aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Rok temu w Rowerowym Maju jeździli uczniowie z 91 szkół podstawowych i przedszkoli w tym mieście. Prawdopodobnie w tym roku rekord liczby uczestników w Trójmieście został pobity (uczestniczą w akcji także Sopot i Gdynia). Udział biorą także gminy z gdańskiego obszaru metropolitalnego: Cedry Wielkie i Puck. Za ciągłym wzrostem popularności kampanii wśród szkół idą również inwestycje w parkingową infrastrukturę dla rowerów – w ubiegłym roku przy podstawówkach i gimnazjach w Gdańsku zamontowano dwa tysiące stojaków rowerowych.
European Cycling Challange to popularna na Starym Kontynencie rywalizacja między miastami – wygrywa to, którego mieszkańcy wykręcą przez cały maj najwięcej kilometrów na rowerze. Liczą się te przejazdy, w których rower zastąpił silnikowe środki transportu. W tym roku, po dwóch latach triumfów we wszystkich kategoriach, Izmir strącił Gdańsk z jednego z podiów European Cycling Challenge. Tureckie miasto wyprzedziło stolicę Pomorza w klasyfikacji generalnej. Ale Gdańsk trzeci kolejny zdobył tytuł Najbardziej Rowerowego Miasta Europy (liczy się ilość km w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców) z rezultatem 1801 km. Co ważne – jest wyraźny postęp, bo w 2016 r. było to 1750 km, zaś w 2015 r. niespełna 1 tys.