Samorządy zadeklarowały chęć współfinansowania połączeń kolejowych przebiegających przez ich teren. Takie rozwiązanie pomoże rozwijać siatkę połączeń kolejowych w tej części regionu. Nowe połączenia mają się pojawić prawdopodobnie w grudniu wraz ze zmianą rozkładu jazdy Kolei Dolnośląskich.
Porozumienie podpisali przedstawiciele gmin: Borowa, Czernica, Długołęka, Miękinia, Oława, Wisznia Mała, Żórawina, Brzeg Dolny, Jelcz-Laskowice, Kąty Wrocławskie, Oborniki Śląskie, Prusice, Siechnice, Strzelin, Środa Śląska, Trzebnica, Wołów, Żmigród, Oleśnica i Oława.
Aż 70 proc. regionalnego ruchu kolejowego na Dolnym Śląsku odbywa się na terenie aglomeracji wrocławskiej. W ciągu trzech lat samorząd województwa zwiększył liczbę połączeń kolejowych na terenie aglomeracji wrocławskiej ze 136 par w każdej dobie do 170 par. – Dzięki temu dynamicznie wzrastała liczba pasażerów, dlatego podjęliśmy decyzje dotyczące rewitalizacji ważnych linii kolejowych – mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa. Podkreślił, że podpisana przez samorządowców deklaracja gwarantuje dalszy rozwój kolei, a dalszy wzrost liczby połączeń kolejowych będzie możliwy, jeżeli będą one współfinansowane przez poszczególne podwrocławskie samorządy.
Według szacunków Urzędu Marszałkowskiego każde dodatkowe połączenie będzie kosztować od 50 do 120 tys. zł rocznie. Połowę tej kwoty mają wykładać gminy, na których terenie to połączenie będzie realizowane.
Co porozumienie da poszczególnym samorządom, a co dzięki niemu zyskają mieszkańcy?