Handel pod Artusem

Jedną z najciekawszych imprez Pomorza jest Jarmark Dominikański.

Publikacja: 10.07.2017 23:00

Najbardziej znany pomorski jarmark odbędzie się w tym roku już po raz 757.

Najbardziej znany pomorski jarmark odbędzie się w tym roku już po raz 757.

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman

Choć w tym roku gdański Jarmark Dominikański odbywa się po raz 757., nie oznacza to, że będzie na nim tak, jak do tej pory. Przeciwnie, w tym roku organizatorzy jarmarku przygotowali zupełnie inną, nową formułę otwarcia.

Impreza rozpocznie się tradycyjnie w ostatnią sobotę lipca i będzie trwała przez kolejne 23 dni.

757 nut hymnu

Jarmark zainauguruje zagrany przez 16 trębaczy i ratuszowe carillony hymn. Utwór ten został napisany specjalnie na tę okazję w oparciu o gdańskie muzykalia.

Został on skomponowany z 757 nut. Organizatorzy planują, że każdego roku będzie „dochodziła" do niego kolejna nuta. Grający go muzycy będą rozstawieni w różnych miejscach, np. oknach czy dachach Dworu Artusa.

Gdańszczan i gości z całego świata, którzy przyjadą do Gdańska, powita w tym roku korowód barwnych postaci: m.in. patron kupców Hermes oraz karmazynowy kogut, symbol jarmarku. Prezydent Paweł Adamowicz przekaże kupcom klucz do bram miasta.

Czy goście dopiszą? Wszystko wskazuje na to, że tak, bo Jarmark św. Dominika jest imprezą, która już od XIII wieku przyciąga tłumy gości.

Tradycja wydarzenia sięga roku 1260, kiedy to papież Aleksander IV zezwolił gdańskim dominikanom na udzielanie studniowych odpustów w dniu święta ich założyciela.

Przez stulecia na to wydarzenie ciągnęły do Gdańska rzesze niemieckich, francuskich, angielskich, a nawet hiszpańskich i portugalskich kupców. Do portu zawijało ponad 400 okrętów z francuskim i hiszpańskim winem, jedwabiem, konfiturami, portugalskimi przyprawami korzennymi, cyną i suknem angielskim. Przybywali cyrkowcy, akrobaci, kuglarze i trupy aktorskie. – Dziś także Jarmark Dominikański przyciąga tłumy. Z badań, które przeprowadziliśmy w ubiegłym roku, wynika, że średnio turysta odwiedza jarmark pięć razy. Blisko 70 proc. badanych zadeklarowało, że przyjechało do Gdańska właśnie po to, by wziąć udział w tym wydarzeniu – mówi Anna Zbierska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Dodaje, że aż osiem na dziesięć badanych osób zadeklarowało, że poleciłoby udział w jarmarku swojej rodzinie i znajomym.

Nie tylko biznes

Dziś turystów do Gdańska, podobnie jak kupców przed wiekami, przyciąga przede wszystkim kiermasz. Znajduje się na nim 1000 oryginalnych kramów z unikatowymi wyrobami rzemieślniczymi, artystycznymi czy kolekcjonerskimi, zlokalizowanymi na powierzchni 40 tys. mkw. Swoje wyroby będą prezentować nie tylko Polacy, ale kupcy i artyści z 14 krajów.

Ale Jarmark Dominikański to nie tylko kramy. – Do tego dochodzi bogaty program imprez kulturalnych, ciekawe koncerty, zabawy, imprezy edukacyjne i sportowe, a także specjalna strefa dla dzieci – zachęca do udziału w imprezie Anna Zbierska.

Zaplanowano także dwa duże koncerty, na parkingu przy Filharmonii Bałtyckiej – zaśpiewa Ania Dąbrowska i Sound'n' Grace.

Nie tylko dla miasta

Jarmark Dominikański to także doskonała okazja do promocji. – Impreza jest ważna wizerunkowo dla Gdańska, ale również dla województwa pomorskiego. Co też ważne, przynosi konkretne korzyści finansowe miastu, przedsiębiorcom czy kupcom – tłumaczy Sławomir Lewandowski z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

I podpowiada, by goście nie koncentrowali się tylko na kramach, ale także „przy okazji" skorzystali z wielu atrakcji, które oferuje województwo pomorskie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.cwiek@rp.pl

Choć w tym roku gdański Jarmark Dominikański odbywa się po raz 757., nie oznacza to, że będzie na nim tak, jak do tej pory. Przeciwnie, w tym roku organizatorzy jarmarku przygotowali zupełnie inną, nową formułę otwarcia.

Impreza rozpocznie się tradycyjnie w ostatnią sobotę lipca i będzie trwała przez kolejne 23 dni.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?