Odpowiedzi m.in. na te pytania ma dać studium wykonalności dla projektu budowy trzeciego toru od dworca kolejowego Poznań Główny do stacji Poznań Wschód.
Do połowy 2019 r. przygotuje je konsorcjum firm Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania i Schuessler-Plan Inżynierzy z Warszawy. Umowę z wykonawcą opracowania podpisali w lipcu przedstawiciele współfinansujących jego powstanie miasta Poznań, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego oraz PKP PLK.
Analiza pozwoli dokładniej oszacować koszty tej inwestycji, która ma poprawić przepustowość Poznańskiego Węzła Kolejowego i jest kluczowa dla stworzenia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Według wstępnych szacunków koszty te mogą wynieść nawet miliard złotych.
Dziś, przy wzmożonym ruchu w godzinach szczytu, infrastruktura istniejąca na 4-kilometrowym odcinku między dwoma stacjami wykorzystywana jest do maksimum. W ciągu doby kursuje tu ok. 180 pociągów – m.in. w kierunku Wągrowca, Gniezna i Wrześni, oraz dalej do Warszawy lub Gdyni.
Poznańska Kolej Metropolitalna, która mogłaby powstać po zwiększeniu przepustowości na tym odcinku, ma być podstawą zintegrowanego, zrównoważonego systemu komunikacji publicznej w mieście i aglomeracji poznańskiej. Zakłada się, że ma docierać do miast położonych przy dziewięciu liniach kolejowych w promieniu do 50 km od Poznania.