Jednym z najważniejszych wydarzeń w ostatnich latach w Krakowie było uruchomienie pierwszej w Polsce regularnej linii obsługiwanej autobusami elektrycznymi. W swój pierwszy kurs autobusy wyjechały dokładnie 29 kwietnia 2014 roku z placu przy Barbakanie. Do dziś wożą pasażerów z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Autobusy elektryczne kursujące w Krakowie nie muszą zjeżdżać do zajezdni, żeby naładować baterie. Mogą to zrobić w specjalnej stacji ładowania przygotowanej przy ulicy Pawiej – obok przystanku początkowego linii. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie nie ma zamiaru poprzestać na jednej linii obsługiwanej przez ekologiczny tabor. Kupuje kolejne nowoczesne pojazdy. W najbliższych planach są autobusy elektryczne i ekologiczne autobusy przegubowe wyposażone w silniki Euro 6.
W drugiej połowie lipca podczas oficjalnej prezentacji kierowcy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA otrzymali od Jacka Majchrowskiego, prezydenta Krakowa, kluczyki do 77 ekologicznych autobusów z silnikami Euro 6. Jeszcze tego samego dnia nowe autobusy zaczęły kursować na kilkunastu liniach.
Wartość nowych pojazdów to ponad 120 mln zł. – To największa jednorazowa dostawa nowych autobusów w historii krakowskiego przewoźnika. Pozwoli na wymianę najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych pojazdów – mówił podczas prezentacji Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
Nowy Solaris Urbino 18 wyróżnia się nie tylko innowacyjnym designem, ale także wysokim komfortem jazdy. Pasażerowie mają do dyspozycji bardziej przestronne wnętrza pojazdu, większą liczbę miejsc siedzących, a także rozbudowany system informacji pasażerskiej prezentowany na ekranach wysokiej rozdzielczości. Autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, automat biletowy i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych np. smartfonów czy laptopów. Znajdują się w nich także zamontowane specjalne platformy ułatwiające osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach, wjazd i wyjazd z pojazdu. – Chcemy, aby krakowianie podróżowali wyłącznie wygodnymi, ekologicznymi autobusami. Dlatego staramy się wykorzystywać wszystkie dostępne możliwości finansowania zakupu nowych autobusów, od pozyskiwania środków unijnych po umowy w formie leasingu finansowego – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Już za dwa lata do Krakowa przyjadą kolejne autobusy elektryczne. Jeszcze w czerwcu krakowski przewoźnik razem z władzami miasta podpisał porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie wspólnej realizacji programu transportu bezemisyjnego. Przedmiotem porozumienia jest współpraca przy opracowaniu, przetestowaniu, wdrożeniu i sprzedaży nowych, innowacyjnych rozwiązań w obszarze bezemisyjnego transportu publicznego. – To porozumienie daje MPK możliwość zakupu do 150 nowych autobusów elektrycznych, w tym do 100 autobusów przegubowych. Dokument zakłada, że na zamówienie tych pojazdów otrzymamy dofinansowanie na poziomie co najmniej 60 proc. – informuje prezes Świerczyński. Dostawy nowych autobusów elektrycznych do Krakowa będą realizowane w latach 2019–2021.