Więcej dróg, więcej inwestorów

Na budowę pięciu obwodnic miast w regionie rząd ma przekazać w sumie aż 1,5 mld złotych.

Publikacja: 28.08.2017 22:30

W województwie opolskim przybędzie niemal 70 km nowych tras wokół miast.

W województwie opolskim przybędzie niemal 70 km nowych tras wokół miast.

Foto: materiały prasowe

Własnych ringów doczekają się w końcu Niemodlin, Kędzierzyn-Koźle, Olesno, Praszka i Myślina. W sumie powstanie niemal 70 km nowych tras, które znacznie poprawią ruch na Opolszczyźnie. Łączna wartość inwestycji przekracza 1,5 mld zł.

O budowie obwodnic mówiło się od dawna. W styczniu 2011 r. w planie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015 znalazły się nawet projekty tras wokół Nysy, Niemodlina i Kędzierzyna-Koźla. Jednak w 2012 r. Sejm nie przyjął poprawki do budżetu gwarantującej środki na inwestycje.

Udało się teraz w zaktualizowanym Programie Budowy Dróg Krajowych. Dzięki temu, jak podała PAP, wokół Olesna powstanie ok. 26 km drogi, która będzie częścią trasy ekspresowej S11. Obwodnica ma kosztować ok. 720 mln zł.

Z kolei ta wokół Kędzierzyna-Koźla ma liczyć ok. 1,5 km i kosztować ok. 286 mln zł. Ma wyprowadzić transport materiałów niebezpiecznych powstających w miejscowych zakładach chemicznych.

Obwodnica położonego w sąsiedztwie lasów i stawów Niemodlina ma liczyć 11,5 km i kosztować ok. 245 mln zł. Nieco tańszy ma być ring wokół Praszki. Urzędnicy szacują, że 13 km drogi pochłonie 220 mln zł, a 3 km wokół Myśliny na trasie łączącej Opole z Dobrodzieniem – ok. 47 mln zł.

– Wykonanie najważniejszej inwestycji drogowej w historii Olesna ma duże znaczenie dla miasta. Pozwoli na kreowanie właściwej polityki przestrzennej gminy, sprzyjającej pobudzaniu rozwoju gospodarczego – wylicza Krystian Karaś, inspektor ds. drogownictwa w Urzędzie Miasta Olesno.

Podkreśla, że obwodnica ograniczy ruchu ciężki w centrum. – Przyczyni się też do atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów generujących nowe miejsca pracy, z uwagi na bliskość ok. 37-ha, w pełni uzbrojonej Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, którą objęte są tereny inwestycyjne miasta – mówi urzędnik.

Dodaje, że w planie zagospodarowania przestrzennego w północnej części Olesna jest ponad 100 ha terenu na działalność przemysłową. Planowany węzeł w pobliżu strefy mógłby być ogromnym atutem dla urzędu w rozmowach z potencjalnymi inwestorami oraz przyczynić się do rozwoju istniejących zakładów pracy i zachęcić lokalnych przedsiębiorców do nowych inwestycji.

Także Mateusz Gajewski z ratusza w Kędzierzynie-Koźlu zauważa, że budowa obwodnicy północnej jest dla miasta najważniejszą inwestycją transportową. Pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy poza cztery osiedla, na których mieszka łącznie ok. 14 tys. ludzi.

– To przełoży się na poprawę bezpieczeństwa i znacząco ograniczy ryzyko katastrofy ekologicznej w centrum miasta. Usprawni się też ruch w kierunku węzła autostradowego „Łany" – dodaje urzędnik.

Własnych ringów doczekają się w końcu Niemodlin, Kędzierzyn-Koźle, Olesno, Praszka i Myślina. W sumie powstanie niemal 70 km nowych tras, które znacznie poprawią ruch na Opolszczyźnie. Łączna wartość inwestycji przekracza 1,5 mld zł.

O budowie obwodnic mówiło się od dawna. W styczniu 2011 r. w planie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015 znalazły się nawet projekty tras wokół Nysy, Niemodlina i Kędzierzyna-Koźla. Jednak w 2012 r. Sejm nie przyjął poprawki do budżetu gwarantującej środki na inwestycje.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony