Z pociągu przesiadka na rower

Pół godziny za darmo, kolejna za złotówkę. Samorząd województwa buduje system publicznego roweru.

Publikacja: 03.10.2017 20:00

Na razie rower trzeba zabierać ze sobą do wagonu. Już niedługo nie będzie takiej potrzeby

Na razie rower trzeba zabierać ze sobą do wagonu. Już niedługo nie będzie takiej potrzeby

Foto: materiały prasowe

Ponad 100 stacji rowerowych, w których do dyspopozycji będzie 1000 jednośladów – samorząd województwa szykuje wyjątkową propozycję dla mieszkańców i turystów. Przy stacjach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) uruchomi sieć bezobsługowych wypożyczalni publicznych rowerów. Pierwsze pojawią się już wiosną przyszłego roku.

Skąd pomysł? W jego tle jest rosnąca rzesza cyklistów i pasażerów dojeżdżających koleją.

– Doświadczenia miast – a zwłaszcza Łodzi, gdzie rower publiczny jest bardzo popularny – sprawiły, że projekt spotkał się z ogromnym zainteresowaniem samorządów – mówi marszałek województwa Witold Stępień. – Nie było najmniejszych kłopotów, żeby zebrać chętnych do współpracy i – co ważne – współfinansowania przedsięwzięcia.

Pociągi ŁKA przewiozły w tym roku już ok. 2,5 mln pasażerów – niemal tyle co w całym ubiegłym. Już dzisiaj wielu z nich do kolei dojeżdża prywatnymi rowerami, zostawia je (lub bierze ze sobą), a podróż kontynuuje pociągiem. Wprowadzając sieć publicznych rowerów, samorząd województwa wychodzi więc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców.

Rowerowe Łódzkie – bo tak nazywa się projekt – przewiduje utworzenie w miastach znajdujących się na trasie ŁKA łącznie 15 parkingów oraz 125 stacji rowerowych, w których będzie można wypożyczyć jednoślady – dojechać nimi do wybranego miejsca, po czym odstawić. System będzie opierał się na niewielkich opłatach.

– Planujemy, że pierwsze pół godziny wypożyczenia roweru będzie za darmo, a dopiero następna godzina będzie kosztowała złotówkę – wyjaśnia Teresa Woźniak, wicedyrektor departamentu infrastruktury w urzędzie marszałkowskim. Rzecz jasna, stacje z rowerami i parkingi będą ulokowane przy przystankach kolejowych.

Inicjatywa spotkała się z żywym zainteresowaniem łódzkich samorządów – do projektu przystąpiło dziesięć gmin położonych na trasach, gdzie ruch pasażerski jest największy – wśród nich są Koluszki, Kutno, Łask i Łowicz, a także Łódź, Pabianice, Sieradz, Skierniewice, Zduńska Wola i Zgierz. Liderem projektu i 11. partnerem jest województwo łódzkie.

Rower publiczny będzie więc dostępny w miastach (a w gminie Koluszki także w części terenów wiejskich) położonych w promieniu ok. 60 kilometrów wokół Łodzi. To świadczy o rozmachu projektu oraz tym, że z publicznego roweru będzie mogła korzystać potężna rzesza mieszkańców.

– Nasz projekt publicznego wojewódzkiego roweru jest jedyny w kraju, na tak dużą skalę nikt podobnego dotąd nie realizował – mówi dyr. Woźniak.

Jednak pomysłodawcy chcą, aby beneficjentami przedsięwzięcia byli także turyści odwiedzający region. Ponieważ Łódzkie – jak podkreślają – to nie tylko stare fabryki i włókiennictwo – ale też warte zwiedzenia zabytki i urokliwe parki.

– Liczymy na to, że również turyści zechcą zwiedzać województwo, przesiadając się z samochodu do publicznych środków transportu, takich właśnie, jak kolej i publiczny rower – podkreśla Teresa Woźniak.

Pierwsze stacje – wypożyczalnie rowerowe – pojawią się w maju 2016 roku. Do końca sezonu letniego sieć ma obejmować już wszystkie miasta uczestniczące w projekcie.

Rowerowe Łódzkie będzie kosztować 17 mln zł, z czego 12 mln zł to środki unijne. Dotacja jest pewna, została przyznana samorządowi województwa w ubiegłym tygodniu. Teraz miasta i gminy czeka kolejne wyzwanie – rozbudowa sieci ścieżek rowerowych. Przy nowo budowanych drogach stanowią one już stały element krajobrazu. Jednak inwestycja w publiczne rowery wymaga, by tam, gdzie jest ich za mało, ich sieć jeszcze wzbogacić. Po to, żeby z punktu, gdzie będzie można wypożyczyć pojazd, w miarę komfortowo dojechać do atrakcyjnych miejsc.

Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony