Pomorze chce się promować czystym Bałtykiem

Miliony euro na promocję oraz zmniejszenie zanieczyszczenia Bałtyku.

Aktualizacja: 10.10.2017 09:53 Publikacja: 09.10.2017 20:30

Dzięki dotacjom z programu Interreg Bałtyk ma być bardziej atrakcyjny dla gości

Dzięki dotacjom z programu Interreg Bałtyk ma być bardziej atrakcyjny dla gości

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman

Ponadregionalne promowanie Pomorza, wspólne działania marketingowe firm z sektora morskiego, współpraca dotycząca ograniczenia zanieczyszczenia Bałtyku. Na takie cele pójdzie 4,3 mln euro w ramach programu Interreg Południowy Bałtyk. Partnerami w przedsięwzięciach są Międzynarodowe Targi Gdańskie, Uniwersytet Gdański i Politechnika Gdańska.

Produkty i modele

Pomorskie to jeden z najchętniej odwiedzanych regionów w Polsce. – W ciągu kilku ostatnich lat odnotowaliśmy sporą dynamikę wzrostu przyjazdów, co silnie pobudziło gospodarkę turystyczną regionu – przyznaje Krystyna Hartenberger-Pater, dyrektor zarządzający PROT w Gdańsku. Dodaje, że chłodne i kapryśne lato nie odstraszyło turystów. Wstępnie szacuje się, że najwięcej zyskali restauratorzy oraz operatorzy atrakcji turystycznych z biletowanym wstępem, a Pomorskie ponownie było najchętniej wybieranym regionem na wakacje (tu przyjechała co trzecia polska rodzina). Szacuje się, że w tym roku region odwiedzi ok. 9 mln gości, tyle co w 2016 r.

A jest szansa, że turystyka będzie się nadal rozwijać. Pod koniec września w Gdańsku podpisano trzy umowy dotyczące wsparcia z budżetu unijnego w wysokości 4,3 mln euro projektów w ramach programu Interreg Południowy Bałtyk. – Uniwersytet Gdański jest liderem projektu, którego głównym celem jest stworzenie produktów turystycznych, m.in. transgranicznych tras turystycznych oraz podróży marzeń z szerokim udziałem społeczności turystycznych – mówi Monika Rogo z biura prasowego uczelni. Dodaje, że w ramach projektu zostanie zorganizowany konkurs fotograficzny na najpiękniejsze zdjęcia z regionu południowego Bałtyku.

Poza tym powstaną innowacyjne modele biznesowe turystyki zrównoważonej, które będą wdrażane przez przedsiębiorstwa turystyczne. – Dla uczelni realizacja tego przedsięwzięcia to m.in. szansa na rozwijanie współpracy międzynarodowej i realizację badań w obszarze bałtyckim – mówi Monika Rogo.

Z kolei Międzynarodowe Targi Gdańskie partycypują w inicjatywie, zgodnie z którą opracowana zostanie m.in. strategia marketingowa dla firm sektora morskiego. – Celem projektu będzie wzmocnienie międzynarodowej aktywności małych i średnich przedsiębiorstw z „niebieskiej gospodarki" południowego Bałtyku, co ma się przyczynić do zwiększenia udziału sektora gospodarki morskiej w rynkach międzynarodowych, zwłaszcza w kontekście poprawy konkurencyjności wdrażania innowacyjnych technologii – wyjaśnia Roman Kolicki z MTG.

A projekt, w który zaangażowana jest Politechnika Gdańska, polega na współpracy w ograniczaniu zanieczyszczenia Bałtyku. Finansowy wkład własny MTG, UG i PG w tych projektach wynosi 15 proc.

– Dzięki ich realizacji obszar południowego Bałtyku stanie się miejscem przyjaznym dla środowiska oraz atrakcyjnym dla turystów i przedsiębiorców – mówił Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju.

Po zdrowie i urodę

W ramach programu Interreg realizowano wcześniej inne projekty. W grudniu 2016 roku Gdańska Organizacja Turystyczna podpisała list intencyjny w sprawie programu promocji turystyki medycznej, spa i wellness, co też przyciąga turystów.

– Program zakładał promocję online na wybranych rynkach oraz organizację study tourów dla dziennikarzy branżowych. Planujemy, że projekt będzie składany jeszcze w tym roku – mówi Michał Piotrowski z gdańskiego ratusza. Urzędnicy podkreślają, że klienci z basenu Morza Bałtyckiego są bardzo ważni dla tej branży na Pomorzu. – Wysoka jakość usług, niższe niż w innych krajach ceny oraz możliwość połączenia turystyki medycznej z tradycyjną czynią ofertę gdańskiej branży wellness bardzo atrakcyjną – tłumaczy Michał Piotrowski.

Zauważa, że Skandynawowie to trzecia najliczniej odwiedzająca Gdańsk grupa turystów, a Niemcy niezmiennie pozostają na miejscu pierwszym. Niewątpliwym ułatwianiem dla wszystkich gości będzie zaś planowana rozbudowa Portu Gdańsk i przystosowanie go do przyjęcia większej liczby wycieczkowców.

Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży