Łódź liczy na miliony zwiedzających Expo

Władze liczą na inwestycje, które pozwolą przywrócić mieszkańcom zupełnie nowy fragment miasta. Dlatego ostro walczą o Expo.

Publikacja: 01.11.2017 20:30

Symbolem EXPO ma być Metamorphosis Tower

Symbolem EXPO ma być Metamorphosis Tower

Foto: materiały prasowe

Expo jest dla miast wyjątkowo łakomym kąskiem, ponieważ tak duży projekt oznacza zazwyczaj zbudowanie niemal od podstaw nowej dzielnicy. Wystarczy przytoczyć przykład Lizbony z nową dzielnicą i mostem.

Dlatego w miarę zbliżania się terminu przyznania praw do zorganizowania Expo w 2022 r. kandydaci organizują coraz to nowe wydarzenia. Łódź ze wsparciem lobbystów i doradców korzysta także z tradycyjnych metod wpływania na opinię publiczną. 26 października w paryskim Pałacu Potockich zostało zorganizowane Forum City Re:Inventedm, podczas którego na temat rewitalizacji rozmawiali urbaniści, architekci, politycy i przedstawiciele biznesu.

Łódź walczy o głosy

– Spotkanie zorganizowano dla delegatów Międzynarodowego Biura Wystaw na trzy tygodnie przed decyzją o wyborze organizatora wystawy specjalistycznej Expo – wyjaśniają organizatorzy. Wzięło w nim udział ok. 80 osób, odbyły się dwa panele – o wizjach rozwoju miast oraz kluczowych wyzwaniach dla ich przyszłości w kontekście demograficznym czy technologicznym.

– Jestem przekonany, że nadszedł czas, kiedy Polska i Europa Środkowa są w pełni przygotowane do organizacji międzynarodowej wystawy. Chcemy pokazać światu, że jesteśmy nie tylko partnerem na arenie międzynarodowej, ale że jesteśmy gotowi zorganizować i prowadzić światowej klasy wydarzenie, które pozostawi naprawdę wspaniałe dziedzictwo – mówił, otwierając obrady, Jerzy Kwieciński, pełnomocnik rządu ds. Expo 2022, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.

Jednym z walorów kandydatury Łodzi do zorganizowania Wystawy Światowej Expo 2022 jest poprzemysłowa architektura i ten wątek jest podnoszony regularnie. Temat rewitalizacji jest zresztą motywem przewodnim całego projektu i wokół niego prowadzona jest też akcja promocyjna miasta.

– Expo ma stanowić pomost łączący historię Łodzi z jej przyszłością, tkankę miasta niegdyś przeciętą przez linię kolejową oraz miasto z jego mieszkańcami – mówi Jocelyn Fillard, International Architecture Director Sud Architekt Polska. – Symbolem tego spinania w planowanej przestrzeni Expo będzie skrzyżowanie Osi Miasta (City Avenue), gdzie dominują rozwiązania urbaniastyczne i architektoniczne w dużej skali (osie, dominanty, pierzeje) oraz Osi Mieszkańca (Citizen Alley) z przestrzenią dostosowaną do skali człowieka, czyli małą architekturą, detalami, wnętrzami podwórek – dodaje.

Łódź zwiedzającym na Expo chce pokazać się jako stolica rewitalizacji.

W ramach City Re:Invented na Expo 2022 zostanie przygotowanych aż 11 stref tematycznych, m.in. „CityZen", „Urban Hereos" i „City Beats". Część „Home in The City" poświęcona będzie zacieraniu się granic pomiędzy częścią prywatną a publiczną. Nie da się ukryć, że symbolem Expo stanie się Metamorphosis Tower, czyli wieża, która ma powstać przy wejściu na teren wystawy.

Jak podkreślają organizatorzy, projekt Metamorphosis ma symbolizować transformację Łodzi – ceglany komin będzie płynnie przechodził w szklany, symbolizując zasilanie miasta czystą energią z ogniw fotowoltaicznych.

Nowy obraz miasta

Expo zmieni obraz miasta, nowy koncept urbanistyczny powstanie na obszarze 25 hektarów w samym centrum w kwadracie ulic Kilińskiego, Tuwima, Kopcińskiego i Narutowicza, w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej Łódź Fabryczna. Obszar wystawy ma być częścią powstającego tzw. nowego centrum Łodzi, czyli terenu w okolicy nowego Dworca Łódź Fabryczna. Obecnie istnieją tu już biurowce Nowa Fabryczna, Przystanek mBank oraz zrewitalizowane budynki EC1 Łódź. Na wystawę goście będą wchodzić bezpośrednio z dworca, a jej część będą tworzyć budynki zlokalizowane na terenach pofabrycznych. Centralnym punktem ma się stać rynek Kobro, artystki mocno z Łodzią związanej, która dopiero odzyskuje należną jej uwagę, jeśli chodzi o historię sztuki.

Wśród organizatorów nastroje są pozytywne, utrzymuje się efekt dobrego przyjęcia wniosku Łodzi przez Komitet Wykonawczy Międzynarodowego Biura Wystaw w maju.

– Dotychczasowe wspólne wysiłki – miasta i rządu – przynoszą pozytywne efekty. Od strony instytucjonalnej i systemowej jesteśmy dobrze przygotowani, uznanie BIE zdobyła też część merytoryczna, czyli miejsce i tematyka wystawy – mówił wówczas wiceminister Jerzy Kwieciński.

– Działania lobbingowe i marketingowe skoncentrowaliśmy w drugiej połowie roku. Chcieliśmy dotrzeć do decydentów z przekazem jako ostatni, tuż przed finalną decyzją o przyznaniu prawa do organizacji Expo 2022 – zauważa Wojciech Rosicki, wiceprezydent Łodzi.

Miasto odrobiło lekcję, do akcji zdobywania poparcia pozyskano nie tylko artystów czy dyplomatów, ale również konsultantów z doświadczeniem w budowaniu poparcia międzynarodowego.

Expo jest dla miast wyjątkowo łakomym kąskiem, ponieważ tak duży projekt oznacza zazwyczaj zbudowanie niemal od podstaw nowej dzielnicy. Wystarczy przytoczyć przykład Lizbony z nową dzielnicą i mostem.

Dlatego w miarę zbliżania się terminu przyznania praw do zorganizowania Expo w 2022 r. kandydaci organizują coraz to nowe wydarzenia. Łódź ze wsparciem lobbystów i doradców korzysta także z tradycyjnych metod wpływania na opinię publiczną. 26 października w paryskim Pałacu Potockich zostało zorganizowane Forum City Re:Inventedm, podczas którego na temat rewitalizacji rozmawiali urbaniści, architekci, politycy i przedstawiciele biznesu.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony