17 października zakończyło się dwudniowe X Europejskie Forum Gospodarcze. Zdarzenie zgromadziło około 3000 gości, przedsiębiorców, naukowców, urzędników, samorządowców. Zaproszono 100 gości specjalnych, podczas 30 debat, dziesiątek paneli dyskutowano tak o sprawach lokalnych, jak i globalnych.
– Z roku na rok rośnie liczba uczestników łódzkiego forum, które jest platformą wymiany doświadczeń pomiędzy światem ludzi biznesu, nauki, samorządem, mediami i instytucjami, które w funkcjonowaniu przedsiębiorstw powinny być obecne. Nasze spotkanie to okazja, by zastanowić się nad postrzeganiem świata i nad tym, jak świat postrzega nas, a także nad tym, gdzie szukać biznesowych szans. Dziś mówimy o technologii 5G, czwartej rewolucji przemysłowej, Nowym Jedwabnym Szlaku, myśleniu projektowym. Kiedy organizowaliśmy to forum pierwszy raz, te terminy nie były znane. Żyjemy w czasach bardzo szybkich zmian dokonujących się na naszych oczach. Chciałbym, by forum pomagało nam się w nich odnaleźć – podkreślił marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień.
Region na szlaku
Nowy Jedwabny Szlak jest szczególnie istotnym dla regionu projektem, bowiem łódzkie, wykorzystując centralne położenie w kraju, infrastrukturę autostradową i kolejową, chce być centrum przeładunkowym dla składów z kontenerami wędrujących do ChRL i z powrotem. Jednym z dominujących podmiotów w tym procesie jest firma Hatrans Logistics, działająca jako pośrednik w handlu z Chinami.
– Na gruncie lokalnym forum miało niewątpliwie doniosłe konsekwencje. Bierzemy w nim udział kolejny raz jako firma. Od jakiegoś czasu występujemy w roli panelistów na temat współpracy polsko-chińskiej. Wszyscy oczekujemy na konkretne decyzje dotyczące uczestnictwa Polski w projekcie NJS. W Chinach przez 5-10 najbliższych lat koncepcja będzie konsekwentnie realizowana, takie sygnały płyną w związku z ostatnim zjazdem partii. Cieszy to, że podczas forum premier Beata Szydło zadeklarowała, iż wkład Polski w projekt, także w ramach środkowoeuropejskiej grupy 16 plus Chiny, jest aktualny – mówi „Rzeczpospolitej" Jarosław Żak, wiceprezes Hatrans Logistics, który brał udział w panelu dotyczącym projektu współpracy z Chinami. Żak deklaruje, że projektowi przeszkadzają zaległości w budowie infrastruktury terminalowej i zmiany kadrowe w PKP Cargo.