Łódź stawia na naukę i technikę

W całej Polsce jak grzyby po deszczu powstają centra naukowe nowej generacji. Chodzi w nich nie tylko o przekazanie wiedzy naukowej, ale zwłaszcza o formę. Ciekawą i atrakcyjną dla odwiedzających w wielu grupach wiekowych, także dla tych najmłodszych.

Publikacja: 05.12.2017 22:00

Piotr Mazurkiewicz

Piotr Mazurkiewicz

Foto: Fotorzepa / Waniek Ryszard

Wielkie otwarcie łódzkiego Centrum Nauki i Techniki EC1 już w styczniu, ale na początku grudnia ma ruszyć sprzedaż biletów. Ogromny sukces warszawskiego Centrum Nauki Kopernik pokazuje, jak ogromne jest w Polsce zapotrzebowanie na tego typu miejsca. Od jego otwarciu w 2011 r. 200 tys. zwiedzających przewinęło się przez jego sale tylko w 90 dni pracy. Dziennie pojawia się tu średnio 2,5 tysiąca osób. W Łodzi rekordy na pewno też będą bite, choć na pewno na mniejszą skalę. Podobnych obiektów w Polsce przybyło, konkurencja jest większa, a i w Europie otwartych granic nie brakuje chętnych do wyjazdu do innego kraju, nawet na jednodniową wycieczkę.

Łódzkie centrum już zaznacza swoją obecność, działa już wielka wystawa prac legendarnego Leonarda da Vinci. Trudno wybrać sobie lepszą postać na zilustrowanie idei interdyscyplinarności, przełamywania barier w myśleniu i schematycznego pojmowania nauki. A zwłaszcza uczenia spraw trudnych, takich jak fizyka, chemia. Gdyby wszystkie dzieci miały dostęp do doświadczalnego nauczania tych przedmiotów, wcale nie byłyby one postrzegane jako nudne i schematyczne.

Nie da się porównać nauki fizyki z pisaniem wzorów na tablicy z przeprowadzaniem doświadczeń w pracowni. Niestety, wiele szkół wciąż może tylko pomarzyć o stworzeniu pracowni fizycznej czy chemicznej, zatem dzieci będą mogły przynajmniej podczas wycieczki do centrum naukowego zobaczyć, jak nauk ścisłych uczy się na świecie.

Na każdym kroku słyszymy o potrzebie gonienia poziomu życia Europy Zachodniej, a nie potrafimy niestety przełamać ogromnych barier choćby w nauczaniu. Jeśli najmłodsze pokolenie nie zostanie zachęcone do większej otwartości na nauki ścisłe, będzie miało w przyszłości kłopoty z dostosowaniem się do zmieniającego się rynku pracy.

Dzieci będą w części wykonywały zawody, o istnieniu których dzisiaj nie mamy pojęcia. Zazwyczaj w oparciu o nowe technologie, zatem bez matematyki, ani rusz. Cieszy przynajmniej większa otwartość władz na nowe projekty naukowo-techniczne, które prezentują się naprawdę imponująco. Jakością ekspozycji nie ustępują tym zachodnim, zatem korzystajmy z nich jak najczęściej.

Wielkie otwarcie łódzkiego Centrum Nauki i Techniki EC1 już w styczniu, ale na początku grudnia ma ruszyć sprzedaż biletów. Ogromny sukces warszawskiego Centrum Nauki Kopernik pokazuje, jak ogromne jest w Polsce zapotrzebowanie na tego typu miejsca. Od jego otwarciu w 2011 r. 200 tys. zwiedzających przewinęło się przez jego sale tylko w 90 dni pracy. Dziennie pojawia się tu średnio 2,5 tysiąca osób. W Łodzi rekordy na pewno też będą bite, choć na pewno na mniejszą skalę. Podobnych obiektów w Polsce przybyło, konkurencja jest większa, a i w Europie otwartych granic nie brakuje chętnych do wyjazdu do innego kraju, nawet na jednodniową wycieczkę.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego