Przez tunel będzie szybciej

Budowa tunelu pod Łodzią usprawni ruch kolejowy w całej aglomeracji.

Publikacja: 02.01.2018 23:30

Łódź Fabryczna dzięki tunelowi stanie się jednym z najważniejszych dworców w Polsce

Łódź Fabryczna dzięki tunelowi stanie się jednym z najważniejszych dworców w Polsce

Foto: materiały prasowe, Marian Zubrzycki

Tuż przed sylwestrem Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą 1,3 mld złotych umowę na budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Inwestycja jest kolejnym etapem prac mających na celu zwiększenie przepustowości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Wybudowanie tunelu umożliwi w Łodzi nie tylko ruch dalekobieżny na kierunkach północ – południe i wschód – zachód, ale także poprawi atrakcyjność kolei jako środka transportu w ramach łódzkiej aglomeracji.

To będzie druga wielka inwestycja kolejowa na terenie Łodzi. Przedłuży linię prowadzącą z Łodzi Fabrycznej w kierunku zachodnim. Pierwszym etapem tego przedsięwzięcia była budowa tunelu na odcinku Łódź-Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem na stacji Łódź Fabryczna. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź-Żabieniec, a na południe – do Łodzi Kaliskiej. Zapewni także lepsze połączenie centrum ze Zgierzem i dalej w kierunku Kutna.

Prace zajmą 48 miesięcy od podpisania umowy. Wykonawcy udzielą na nie gwarancji na okres 72 miesięcy od zakończenia odbiorów technicznych. Inwestycje zrealizuje konsorcjum firm Energopol Szczecin (jest liderem) i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Obie wygrały przetarg ogłoszony w ub. roku. W październiku kolej podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na unijne dofinansowanie budowy.

Tunel otworzy na większy ruch oddany do użytku przed rokiem dworzec Łódź Fabryczna. Na razie nie wykorzystuje on swojego potencjału, ale w połączeniu z tunelem stanie się z dworca końcowego stacją przelotową. Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i  dalekobieżne. Zwiększy to konkurencyjność kolei wobec samochodów.

– Po wybudowaniu tunelu czas przejazdu pociągiem przez centrum miasta na osiedla będzie nieosiągalny dla innych środków transportu. W efekcie znacznie ułatwimy mieszkańcom podróże w mieście i kraju – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Pasażerowie będą mogli korzystać z dwóch nowych przystanków. Powstaną u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki oraz u zbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa). Wyboru miejsca dokonano z uwzględnieniem opinii mieszkańców. – Nowe przystanki zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej Łodzi – zakłada PLK.

Budowa tunelu średnicowego to jedna z inwestycji w obrębie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Kolejną będzie rozpoczynająca się w 2018 roku modernizacja linii Łódź – Zduńska Wola. Inwestycja na 42-kilometrowej trasie ma poprawić jakość połączeń regionalnych. zaplanowano przebudowę 5 wiaduktów i 12 mostów kolejowych, modernizację kilkudziesięciu przejazdów i wyposażenie ich w nowe urządzenia sterowania ruchem. Na 7 stacjach i przystankach będą przebudowywane perony, na 2 powstaną przejścia podziemne. Po zakończeniu robót prędkość pociągów pasażerskich zwiększy się do 120 kilometrów na godzinę. Skróci to czas podróży modernizowanym odcinkiem o blisko kwadrans. – Ma się to przyczynić do odciążenia ruchu samochodowego w Łodzi i w obrębie aglomeracji. Przyspieszy również budowę zintegrowanych centrów przesiadkowych – informuje Merchel.

W województwie łódzkim uruchamiane będą w 2018 roku także kolejne strategiczne dla regionu inwestycje drogowe. To budowa zachodniej obwodnicy Łodzi w ciągu drogi ekspresowej S14, a także budowa brakującego fragmentu autostrady A1 od Tuszyna w kierunku Częstochowy.

Tuż przed sylwestrem Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą 1,3 mld złotych umowę na budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Inwestycja jest kolejnym etapem prac mających na celu zwiększenie przepustowości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Wybudowanie tunelu umożliwi w Łodzi nie tylko ruch dalekobieżny na kierunkach północ – południe i wschód – zachód, ale także poprawi atrakcyjność kolei jako środka transportu w ramach łódzkiej aglomeracji.

To będzie druga wielka inwestycja kolejowa na terenie Łodzi. Przedłuży linię prowadzącą z Łodzi Fabrycznej w kierunku zachodnim. Pierwszym etapem tego przedsięwzięcia była budowa tunelu na odcinku Łódź-Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem na stacji Łódź Fabryczna. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź-Żabieniec, a na południe – do Łodzi Kaliskiej. Zapewni także lepsze połączenie centrum ze Zgierzem i dalej w kierunku Kutna.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Naszym celem jest osiągnięcie 9 GW mocy OZE do 2030 roku
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony