Realizowany przez NCBiR program „Bezemisyjny transport publiczny" jest realizowany w formule partnerstwa innowacyjnego – państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów – w tym przypadku na podstawie potrzeb zgłaszanych przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu. Program umożliwi stworzenie lub wzmocnienie floty kilkudziesięciu polskich miast, w tym zrzeszonych w GZM, nawet ponad tysiącem autobusów nowej generacji.
Finansowanie ma zapewnić Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który pod koniec grudnia podpisał stosowną umowę z NCBiR. – Rozwój elektromobilności i wspieranie bezemisyjnego transportu – poza korzyściami ekologicznymi – to bez wątpienia także szansa na wzrost innowacyjności polskiej gospodarki – uważa Kazimierz Kujda, prezes NFOŚiGW.
Nowe porozumienie
Metropolia przejęła od Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) rolę partnera NCBiR w programie. KZK GOP w swojej umowie z Centrum zgodził się na obowiązek kupna 68 pojazdów – pod kilkoma warunkami, w tym uzyskania dotacji do zakupu na poziomie 60 proc. W nowym porozumieniu z NCBiR, które zostało podpisane pod koniec grudnia, GZM zobowiązała się do zakupu jednego powstałego w programie autobusu elektrycznego w razie braku dotacji, zakupu 60 pojazdów w razie dofinansowania na poziomie 60 proc. lub zakupu 300 pojazdów – w razie uzyskania dotacji na poziomie 85 proc. lub więcej.
– Jako Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia projekt bezemisyjnego transportu publicznego rozumiemy szerzej. To nie tylko wymiana taboru na bardziej ekologiczny i jeden ze sposobów walki ze smogiem, lecz także okazja do zrobienia kolejnego kroku – powołania do życia podmiotu, który będzie realizował całościowe podejście do mobilności miejskiej na terenie G-ZM – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący Zarządu G-ZM.