Wielkie zakupy z dotacją

Nawet 300 bezemisyjnych autobusów będzie mogła zakupić Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dzięki podpisanemu porozumieniu z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Publikacja: 09.01.2018 20:30

Komunikację miejską w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii czeka prawdziwa rewolucja

Komunikację miejską w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii czeka prawdziwa rewolucja

Foto: shutterstock

Realizowany przez NCBiR program „Bezemisyjny transport publiczny" jest realizowany w formule partnerstwa innowacyjnego – państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów – w tym przypadku na podstawie potrzeb zgłaszanych przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu. Program umożliwi stworzenie lub wzmocnienie floty kilkudziesięciu polskich miast, w tym zrzeszonych w GZM, nawet ponad tysiącem autobusów nowej generacji.

Finansowanie ma zapewnić Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który pod koniec grudnia podpisał stosowną umowę z NCBiR. – Rozwój elektromobilności i wspieranie bezemisyjnego transportu – poza korzyściami ekologicznymi – to bez wątpienia także szansa na wzrost innowacyjności polskiej gospodarki – uważa Kazimierz Kujda, prezes NFOŚiGW.

Nowe porozumienie

Metropolia przejęła od Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) rolę partnera NCBiR w programie. KZK GOP w swojej umowie z Centrum zgodził się na obowiązek kupna 68 pojazdów – pod kilkoma warunkami, w tym uzyskania dotacji do zakupu na poziomie 60 proc. W nowym porozumieniu z NCBiR, które zostało podpisane pod koniec grudnia, GZM zobowiązała się do zakupu jednego powstałego w programie autobusu elektrycznego w razie braku dotacji, zakupu 60 pojazdów w razie dofinansowania na poziomie 60 proc. lub zakupu 300 pojazdów – w razie uzyskania dotacji na poziomie 85 proc. lub więcej.

– Jako Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia projekt bezemisyjnego transportu publicznego rozumiemy szerzej. To nie tylko wymiana taboru na bardziej ekologiczny i jeden ze sposobów walki ze smogiem, lecz także okazja do zrobienia kolejnego kroku – powołania do życia podmiotu, który będzie realizował całościowe podejście do mobilności miejskiej na terenie G-ZM – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący Zarządu G-ZM.

Podkreśla, że potrzeby komunikacyjne mieszkańców zmieniają się i GZM musi za nimi podążać. – W naszej ocenie przyszłość mobilności w miastach będzie oparta na pojazdach elektrycznych, autonomicznych i współdzielonych. Naszą rolą jest natomiast zapewnienie mieszkańcom wachlarza komunikacyjnych możliwości, które będą dopasowane do potrzeb danej chwili i ich osobistych preferencji. Pamiętając o tym, że innowacje to nie tylko rozwiązania technologiczne, ale również nowe modele biznesowe i rozwiązania organizacyjne, chcemy, by G-ZM stał się ośrodkiem referencyjnym w tym obszarze – dodaje Kazimierz Karolczak. G-ZM zobowiązała się do przeprowadzenia testów dostarczonych przez NCBiR autobusów elektrycznych wraz z potrzebną do ich użytku infrastrukturą.

Równe ceny biletów

Od stycznia na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii obowiązuje jedna taryfa przewozowa w komunikacji miejskiej. Dotyczy to biletów jednorazowych, a od kwietnia także okresowych. Bilet obowiązujący w jednym mieście lub gminie G-ZM lub ważny przez 20 minut kosztuje 3,2 zł (3 zł elektroniczny). Taki na dwa miasta lub 40-minutowy – 3,8 zł (3,6 zł na elektroniczny), a na trzy i więcej lub ważny przez 90 minut – 4,8 zł (4,4 zł na elektroniczny).

Od Nowego Roku bezpłatnie z komunikacji miejskiej na obszarze metropolii mogą korzystać uczniowie do 16. roku życia. Uprawnienie to przysługuje również w weekendy, ferie i wakacje. Trwają prace, by wspólna taryfa dotyczyła biletów okresowych. Prawdopodobnie nastąpi to od kwietnia. – Wprowadzenie ujednoliconego cennika sprawi, że dla większości pasażerów bilety stanieją. I tak w przypadku biletów 30-dniowych obniżka wyniesie 1,5 do 29 zł, kwartalnych – od 7 do 74 zł – wylicza Kamila Rożnowska z Departamentu Promocji i Komunikacji Społecznej GZM. Dla ok. 17 tys. pasażerów ceny biletów okresowych nieco wzrosną (30-dniowe: od 3 do 15 zł, kwartalne: od 8 do 34 zł).

Na razie nie wiadomo, jakie będą koszty ujednolicenia taryfy. – Uzależnione jest to od wielu czynników, m.in. liczby osób, które zdecydują się przesiąść do komunikacji miejskiej; liczby dzieci i młodzieży, których obejmie prawo do bezpłatnych przejazdów. Niemniej jednak na bieżąco będziemy monitorować skutki wprowadzenia zmian – mówi Kamila Rożnowska.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (G-ZM) powstała 1 lipca 2017 r. Skupia 41 miast i gmin centralnej części województwa śląskiego, gdzie mieszka blisko 2,3 mln osób. Formalnie zaczęła działać od Nowego Roku.

Realizowany przez NCBiR program „Bezemisyjny transport publiczny" jest realizowany w formule partnerstwa innowacyjnego – państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów – w tym przypadku na podstawie potrzeb zgłaszanych przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu. Program umożliwi stworzenie lub wzmocnienie floty kilkudziesięciu polskich miast, w tym zrzeszonych w GZM, nawet ponad tysiącem autobusów nowej generacji.

Finansowanie ma zapewnić Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który pod koniec grudnia podpisał stosowną umowę z NCBiR. – Rozwój elektromobilności i wspieranie bezemisyjnego transportu – poza korzyściami ekologicznymi – to bez wątpienia także szansa na wzrost innowacyjności polskiej gospodarki – uważa Kazimierz Kujda, prezes NFOŚiGW.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony