Bombaj
Bombaj i Pune to największe miasta stanu Maharasztra. Obie indyjskie aglomeracje dzieli 150 km. Dziś, aby pokonać ten dystans, trzeba spędzić w podróży co najmniej trzy godziny. Wszystko wskazuje na to, że już za kilka lat będzie można pokonać ten odcinek w zaledwie 20 minut. A wszystko za sprawą tzw. kolei próżniowej, czyli technologii, która umożliwi przemieszczanie się specjalnie zaprojektowanego wagonu na tzw. poduszce magnetycznej w szczelnie zamkniętym tunelu (rurociągu). Pojazd, lewitując w środowisku zbliżonym do próżni, jest w stanie osiągnąć w ten sposób niemal prędkość dźwięku. Nic dziwnego więc, że to rozwiązanie już okrzyknięto przełomem w podróżowaniu.
Stoi za nim geniusz nowych technologii – Elon Musk. To właśnie on ponownie odkrył dla świata ten środek transportu. Samo rozwiązanie wykorzystujące poruszanie się przy użyciu lewitacji magnetycznej znane jest od co najmniej stu lat. Zainicjowany przez Muska projekt Hyperloop rozpoczął wyścig o powszechne wykorzystanie kolei próżniowej.
Wszystko wskazuje jednak na to, że nie Musk, ale inny współczesny wizjoner – Richard Branson, twórca koncernu Virgin – ma szansę stać się pionierem ultraszybkiego podróżowania. Pierwsza trasa jego Virgin Hyperloop One (VHO) połączy Bombaj i Pune. Kilka dni temu Branson podpisał list intencyjny z władzami Maharasztry o budowie systemu próżniowej komunikacji. Inwestycja ma być realizowana w równie szybkim tempie co podróż Hyperloopem. Studium wykonalności ma zająć sześć miesięcy, a budowa rurociągu rozpocznie się w przyszłym roku. Testowy odcinek będzie gotowy już w 2021 r. Plan zakłada, by budowę całej trasy zakończyć w cztery lata. To oznacza, że kolej próżniowa mogłaby ruszyć w 2025 r.
– VHO w Indiach będzie w stanie w ciągu roku przewieźć 150 mln pasażerów, oszczędzając im 90 mln godzin podróży, ograniczając emisję gazów cieplarnianych o 150 tys. ton rocznie – wylicza Richard Branson.
Inwestycja w pierwszym etapie pochłonie kilka miliardów dolarów. Eksperci wyliczyli, że działanie VHO na odcinku Bombaj–Pune przyniesie Indiom w ciągu 30 lat korzyści społeczno-ekonomiczne rzędu 55 mld dol.