Coraz więcej miast porządkuje przestrzeń publiczną

Park kulturowy to jedna z form ochrony krajobrazu. Pozwala m.in. na ograniczenie reklam i wyeksponowanie architektury.

Publikacja: 22.03.2018 16:30

W Poznaniu park kulturowy obejmie Stary Rynek.

W Poznaniu park kulturowy obejmie Stary Rynek.

Foto: materiały prasowe

Efekty działań podjętych przez Kraków i Wrocław w zakresie wprowadzania parków kulturowych zostały w ubiegłym roku najwyżej ocenione przez Najwyższą Izbę Kontroli (NIK), która zbadała siedem z około 40 działających w kraju parków.

Kolejnym miastem, które wprowadza park kulturowy, jest Poznań. W stolicy Wielkopolski obejmie on Stary Rynek oraz jego najbliższe okolice – niemal 40 ha. Jego powstanie pod koniec lutego uchwalili poznańscy radni, dając działającym na jego terenie przedsiębiorcom rok na dostosowanie się do nowych przepisów.

– Wypracowaliśmy rozwiązania, które będą chronić przestrzeń Starego Miasta. Zależy nam na tym, by to miejsce było wizytówką Poznania, by kojarzyło się z kulturą. Uchwała o parku kulturowym to narzędzie, które pozwoli nam to osiągnąć – twierdzi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Park kulturowy to jedna z form ochrony krajobrazu określonych w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Pozwala na uporządkowanie przestrzeni, m.in. poprzez ograniczenie nadmiaru elementów reklamowych i wyeksponowanie wyjątkowej architektury.

Poznańska uchwała zawiera m.in. zapisy mówiące o tym, w jaki sposób lokalizować urządzenia techniczne, takie jak klimatyzatory. – Takie detale decydują o wyjątkowości Starego Miasta. Do tej pory przestrzeń wokół zabytku nie była tak chroniona jak sam zabytek – uważa Joanna Bielawska- Pałczyńska, miejski konserwator zabytków w Poznaniu.

NIK zbadała siedem parków. – Tylko w części skontrolowanych miast utworzenie parków przyniosło konkretne efekty. Zależało to od konsekwencji i determinacji władz miast. Niestety, w niektórych miastach utworzono parki, w odniesieniu do których samorząd nie podjął żadnych szczególnych działań. Tak się stało m.in. w Warszawie, Radomiu i Sieradzu oraz w Zakopanem w parku kulturowym obszaru Kotliny Zakopiańskiej – informuje NIK.

W ocenie Izby w Krakowie zakazy i ograniczenia w widoczny sposób przyczyniły się do uporządkowania przestrzeni Starego Miasta. Od 2011 do 2016 r. liczba nośników reklamowych spadła o ponad połowę. We Wrocławiu przestrzeń historycznego centrum miasta oczyszczono z części reklam, ujednolicono słupy reklamowe i pokrycia ogródków gastronomicznych.

Wsparciem dla zapisów dotyczących parku we Wrocławiu ma być uchwała, która pozwoli uporządkować przestrzeń publiczną na terenie całego miasta. – Uchwała powinna powstać do jesieni. Chcemy dojść do poziomu, w którym reklamy w całym mieście będą funkcjonowały według określonych zasad – wyjaśnia wiceprezydent Wrocławia Adam Grehl.

Uchwałę krajobrazową podjęło już wiele polskich miast – od Ciechanowa, który w maju 2016 r. wprowadził ją jako pierwszy, po Gdańsk, którego radni podjęli ją w lutym tego roku.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego