Wystawa w Galerii Sztuki BWA Olsztyn stanowi przegląd twórczości tej artystki znanej najbardziej z „Zapisu socjologicznego" – składającego się z kilkudziesięciu tysięcy negatywów cyklu dokumentującego przemijający tradycyjny obraz polskiej wsi.
Na ekspozycji rozlokowanej na 400 mkw. zgromadzonych zostało blisko 40 prac Zofii Rydet pochodzących z trzech cykli.
Pierwszy to „Czas przemijania", na który składają się portrety kobiece z lat 60. XX w. Drugi cykl z lat 1975 – 79 to „Świat uczuć i wyobraźni" – kilka zdjęć z serii „Zagłada". Trzeci - „Nieskończoność dalekich dróg" z lat 80. przedstawia serię znaków drogowych. Niektóre fotografie zostały powiększone do wymiarów wielkoformatowych – mają teraz kilka metrów na kilka metrów.
Będzie też pokazywany film dokumentalny poświęcony Zofii Rydet, stanowiący fragment dawnej Polskiej Kroniki Filmowej. – Tytuł wystawy „Niepokorność dalekich dróg" nawiązuje do nieco innego niż tradycyjny sposobu postrzegania tej artystki – wyjaśnia Andrzej Pawełczyk, kurator ekspozycji. – Patrzy się na nią zazwyczaj jako autorkę słynnego „Zapisu socjologicznego".
Postrzega się go przede wszystkim w kategoriach charakterystycznych dla sztuki krytycznej, zaangażowanej społecznie. Moim zdaniem, gdy tak oceniać twórczość Rydet, to umyka coś, co jest istotą sztuki, czyli po prostu piękno jej fotografii.