Trójmiasto, Kraków
Zastosowanie sztucznej inteligencji pomoże światowej gospodarce wygenerować nawet 5,8 bln dolarów rocznie – szacuje firma doradcza McKinsey. Te nowoczesne technologie są już stosowane nie tylko przez przedsiębiorstwa, ale również przez instytucje publiczne. Przykładem m.in. Trójmiasto.
– Rozwiązaniem bazującym na sztucznej inteligencji jest system zaimplementowany w zintegrowanym systemie zarządzania ruchem Tristar – informuje Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. Rozwiązanie wykorzystuje tzw. algorytmy genetyczne. Na podstawie danych zebranych z urządzeń system tworzy tzw. macierz podróży oraz model ruchu. Na jego podstawie szuka najlepszego rozwiązania ustawień sygnalizacji świetlnej z punktu widzenia pożądanego celu. Może nim być np. minimalizacja liczby zatrzymań – czyli strategia wykorzystywana przy mniejszym natężeniu ruchu drogowego, w której można uzyskać efekt zielonej fali dla jak największej liczby pojazdów. Innym przykładem jest strategia maksymalizacji przepustowości, w której kosztem pogorszenia zielonej fali zwiększa się przepustowość drogi, co jednak pozwala uzyskać krótszy czas przejazdu w godzinach szczytu.
W Trójmieście system informuje o wolnych miejscach na parkingach, a na specjalnych wyświetlaczach pokazywane są informacje o nadjeżdżającym autobusie lub tramwaju. – W ten sposób pasażerowie mogą się dowiedzieć o ewentualnych opóźnieniach. System został połączony z informacjami o stanie jakości powietrza, dlatego mieszkańcy na bieżąco są informowani o stężeniu pyłu PM10. Jest to realizacja jednej z rekomendacji panelu obywatelskiego – podkreśla Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Z kolei w Krakowie działa innowacyjny system sterujący natężeniem oświetlenia ulicznego, stworzony przez naukowców z Katedry Informatyki Stosowanej AGH w ramach wspólnego projektu z miastem.
– System wykorzystuje metody sztucznej inteligencji do zmiany parametrów lamp, biorąc pod uwagę takie czynniki jak ruch drogowy. Jest wyjątkowy, gdyż zapewnia pełną zgodność z obowiązującymi normami, podczas gdy inne tego typu systemy po prostu obniżają natężenie światła w zadanych im godzinach – podkreśla Grażyna Rokita z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa.