Cyfrowy mózg pomaga mieszkańcom

Zaawansowane rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji to nie jest abstrakcyjny pomysł rodem z filmów science fiction. Z powodzeniem są już stosowane w wielu polskich miastach.

Publikacja: 09.07.2018 01:30

Wrocław nie boi się nowatorskich rozwiązań technologicznych.

Wrocław nie boi się nowatorskich rozwiązań technologicznych.

Foto: shutterstock

Trójmiasto, Kraków

Zastosowanie sztucznej inteligencji pomoże światowej gospodarce wygenerować nawet 5,8 bln dolarów rocznie – szacuje firma doradcza McKinsey. Te nowoczesne technologie są już stosowane nie tylko przez przedsiębiorstwa, ale również przez instytucje publiczne. Przykładem m.in. Trójmiasto.

– Rozwiązaniem bazującym na sztucznej inteligencji jest system zaimplementowany w zintegrowanym systemie zarządzania ruchem Tristar – informuje Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. Rozwiązanie wykorzystuje tzw. algorytmy genetyczne. Na podstawie danych zebranych z urządzeń system tworzy tzw. macierz podróży oraz model ruchu. Na jego podstawie szuka najlepszego rozwiązania ustawień sygnalizacji świetlnej z punktu widzenia pożądanego celu. Może nim być np. minimalizacja liczby zatrzymań – czyli strategia wykorzystywana przy mniejszym natężeniu ruchu drogowego, w której można uzyskać efekt zielonej fali dla jak największej liczby pojazdów. Innym przykładem jest strategia maksymalizacji przepustowości, w której kosztem pogorszenia zielonej fali zwiększa się przepustowość drogi, co jednak pozwala uzyskać krótszy czas przejazdu w godzinach szczytu.

W Trójmieście system informuje o wolnych miejscach na parkingach, a na specjalnych wyświetlaczach pokazywane są informacje o nadjeżdżającym autobusie lub tramwaju. – W ten sposób pasażerowie mogą się dowiedzieć o ewentualnych opóźnieniach. System został połączony z informacjami o stanie jakości powietrza, dlatego mieszkańcy na bieżąco są informowani o stężeniu pyłu PM10. Jest to realizacja jednej z rekomendacji panelu obywatelskiego – podkreśla Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Z kolei w Krakowie działa innowacyjny system sterujący natężeniem oświetlenia ulicznego, stworzony przez naukowców z Katedry Informatyki Stosowanej AGH w ramach wspólnego projektu z miastem.

– System wykorzystuje metody sztucznej inteligencji do zmiany parametrów lamp, biorąc pod uwagę takie czynniki jak ruch drogowy. Jest wyjątkowy, gdyż zapewnia pełną zgodność z obowiązującymi normami, podczas gdy inne tego typu systemy po prostu obniżają natężenie światła w zadanych im godzinach – podkreśla Grażyna Rokita z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa.

Poznań, Warszawa

Michał Łakomski, pełnomocnik prezydenta Poznania ds. smart city, podkreśla, że najbardziej dostępne, zaawansowane rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji dotyczą automatycznej analizy obrazu, opartej o sieci neuronowe, i są wykorzystywane w obszarze bezpieczeństwa i transportu.

– Analiza wideo służy np. do identyfikacji obiektów, tzw. detekcji wtargnięcia, pomiaru prędkości i zarządzania miejscami parkingowymi. Prowadzimy testy tego typu rozwiązań i szukamy najbardziej niezawodnych systemów – informuje Łakomski. Zaznacza, że sztuczna inteligencja musi być oparta o duże ilości zgromadzonych danych. – Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby nasze dane były jak najlepszej jakości, tak by technologia miała się na czym uczyć – dodaje.

Rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji wpisują się w szerszą koncepcję smart city, czyli miasta inteligentnego. Najwyżej w globalnych rankingach plasuje się stolica.

– Realizujemy wiele inicjatyw i projektów. Jako przykłady tego typu działań należy wskazać m.in. system Warszawskiego Roweru Publicznego Veturilo, uruchomienie Warszawskiego Indeksu Powietrza, start Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 czy budowę Inteligentnej Sieci Ciepłowniczej – wylicza Tomasz Demiańczuk z wydziału prasowego Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.

Lublin

– Za sto lat dzięki sztucznej inteligencji komputery wyprzedzą ludzi – zapowiedział kilka lat temu Stephen Hawking, genialny astrofizyk, który zmarł w tym roku. Podkreślał, że przyszłość to wyścig, który odbywa się pomiędzy rosnącą potęgą technologii i ludzką wiedzą, dzięki której można z tych technologii mądrze korzystać. Polskie miasta mają tę świadomość. Deklarują, że nie jest ich intencją ograniczanie aspektu ludzkiego i zastępowanie go technologią tam, gdzie nie jest to uzasadnione. Dobre podejście do nowatorskich rozwiązań ma Lublin.

– Technologie, m.in. sztuczną inteligencję, traktować będziemy jako czynnik wspierający procesy zarządzania miastem poprzez moduły analityczne, zarządzanie oświetleniem, ruchem itp. Należy pamiętać, że przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji ograniczamy czynnik ludzki – podkreśla Robert Żyśko, kierownik referatu ds. strategii i analiz społeczno-gospodarczych w wydziale strategii i obsługi inwestorów Urzędu Miasta Lublin. Dodaje, że niebezpieczeństwo związane z tym obszarem to przede wszystkim coraz mniejsza i ograniczona rola człowieka w życiu miasta oraz problem związany z odpowiedzialnością za ewentualne szkody. – Skupiamy się na nowinkach technologicznych i wdrażaniu ich, gdy jest to uzasadnione zarówno ekonomicznie, jak i pod względem efektywnościowym. Z pewnością nie jest naszą intencją ograniczanie aspektu ludzkiego i zastępowanie go technologią tam, gdzie nie jest to uzasadnione – podkreśla.

W Lublinie już działa szereg systemów bazujących na sztucznej inteligencji, w planach są kolejne.

– Politechnika Lubelska pracuje nad skonstruowaniem i wdrożeniem sterownika, który pozwoli na prognozowanie zużycia ciepła na cele ogrzewcze oraz umożliwi sprawne zarządzanie energią dla budynków – informuje Szymon Horosiewicz, reprezentujący Urząd Miasta Lublin. Dodaje, że algorytm uczący sterownika uwzględnia poza temperaturą zewnętrzną, prędkością wiatru i nasłonecznieniem również wpływ zachowań użytkowników i to bez potrzeby wykonywania pomiarów w pomieszczeniach. Rozwiązanie w fazie testowej ma zostać zaadaptowane na potrzeby budynków Urzędu Miasta Lublin.

Aby inteligentne zarządzanie budynkami w zakresie energetyki funkcjonowało prawidłowo, nie może ograniczać się do rozwiązań jednostkowych. Musi mieć charakter kompleksowy. Inwestycje w ten segment są konieczne, bo to właśnie budynki generują najwięcej popytu na energię: globalnie aż około 40 proc. – wynika z badań firmy Schneider Electric.

Wykorzystanie rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji wpisuje się w scenariusz cyfrowej rewolucji. Im śmielej polskie miasta i samorządy się w nią włączą, tym większe korzyści osiągną. Na drodze rozwoju sztucznej inteligencji w naszym kraju stoi jednak wiele przeszkód. Drenaż specjalistów, niska innowacyjność, tradycyjny system kształcenia – to tylko niektóre z nich.

Trójmiasto, Kraków

Zastosowanie sztucznej inteligencji pomoże światowej gospodarce wygenerować nawet 5,8 bln dolarów rocznie – szacuje firma doradcza McKinsey. Te nowoczesne technologie są już stosowane nie tylko przez przedsiębiorstwa, ale również przez instytucje publiczne. Przykładem m.in. Trójmiasto.

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał