ZR: Nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw wchodzi w życie 19 września. Jaki jest cel tych zmian?
Tomasz Srokosz: Zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy o PPP powstały na bazie dotychczasowych doświadczeń z niemal dekady obowiązywania tych przepisów, przy czym jedną z głównych tez, którą podkreślono w uzasadnieniu rządowego projektu, jest nieefektywność dotychczasowej procedury. Nieskuteczność postępowań zaważyła na stosunkowo niewielkiej popularności PPP względem prawa zamówień publicznych (PZP). Nowelizacja ma na celu zrównoważenie trybów realizacji inwestycji i ma poprawić także otoczenie prawne PPP. Zgodnie z jej założeniami przedsiębiorcy zainteresowani projektami powinni odpowiednio wcześniej ocenić ich opłacalność oraz zasadność udziału w postępowaniu, eliminując czasochłonne i kosztowne działania, często o charakterze „testowym".
Czy nowe zapisy rozwiewają wątpliwości podmiotów publicznych co do odpowiedniego trybu wyboru partnera prywatnego?
Ustawodawca uznał, że w zależności od zamierzonego celu podmiot publiczny może wykorzystać różne formy powierzenia zadań. Jeżeli jego zamiarem jest otrzymanie usługi najtańszej, powinien zastosować zamówienia publiczne, gdzie kluczowe jest kryterium ceny. Jeżeli zamiarem jest uzyskanie najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny, może wybrać partnerstwo publiczno-prywatne albo koncesję, korzystając z przepisów ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi. Różne cele implikowały różne procedury, z czym były problemy. Dlatego w kwestii proceduralnej znowelizowany art. 4 ust. 2 ustawy PPP uprawnia podmiot publiczny w każdym przypadku do wyboru partnera prywatnego w trybie PZP, także wówczas gdy umowa będzie miała charakter koncesji. Stosowanie ustawy o umowie koncesji do wyboru partnera prywatnego będzie zatem fakultatywne. Dzięki temu podmiot publiczny, który dopuszcza różne modele partnerstwa, wszczynając postępowanie w trybie PZP, nie będzie miał powodów do obaw, że zastosował nieprawidłowy tryb wyboru partnera prywatnego.
Dużą nowością jest nałożenie na podmiot publiczny obowiązku sporządzenia oceny efektywności realizacji przedsięwzięcia przed rozpoczęciem wyboru partnera prywatnego. Jak ma wyglądać taka analiza?