Zmiany na rynku handlowym w USA powoduje głównie rosnąca potęga platformy Amazon, która już dawno przestała być sklepem internetowym. Stała się ogromną platformą z milionami ofert. Konkuruje o klientów cenami, ponieważ nie musi ponosić kosztu wynajmu sklepów, ale też czasem dostawy – wiele kategorii produktów trafia do klienta jeszcze tego samego dnia, którego zostało złożone zamówienie. Amazon w jednym miejscu łączy także tysiące sprzedawców z najróżniejszych sektorów i jest realną konkurencją dla wszystkich sektorów rynku.
Ostatnią ofiarą błyskawicznej ekspansji Amazona jest sieć handlowa Sears, czyli prawdziwa legenda branży, istniejąca od końca XIX w. W latach 60. XX w. firma była największym sprzedawcą detalicznym na świecie i na stałe weszła do krajobrazu zwłaszcza mniejszych miast i przedmieść aglomeracji. To typowy przykład wielkiego hipermarketu, choć bez żywności. Firma sprzedaje bowiem zarówno sprzęt elektroniczny, jak i akcesoria domowe, motoryzacyjne oraz odzież.
Amerykański rynek handlowy odczuwa konkurencję sprzedawców internetowych. W 2017 r. zamkniętych zostało 10 tys. sklepów detalicznych, w tym roku stało się to już udziałem 3,8 tys. Proces restrukturyzacji czołowych grup trwa. Największą i najbardziej znaną firmą w tarapatach jest Toys R US, jeszcze niedawno największy sprzedawca zabawek na świecie. Sklepy zamykają też takie niedawne potęgi, jak odzieżowy GAP, który w III kwartale miał 7 proc. spadku sprzedaży. Koncern wciąż ma ponad 3,7 tys. sklepów na świecie, jednak jego sieć systematycznie się kurczy. Po słabych wynikach kwartalnych firma podała, że chce zamknąć kolejnych kilkaset nierentownych placówek.
Wszystko wskazuje na to, że konkurencja handlu tradycyjnego z internetowym jeszcze się nasili. Już ponad 50 proc. Amerykanów, rozpoczynając jakiekolwiek zakupy, najpierw wchodzi na stronę Amazona.
W Polsce podobnie
Nasz rynek również zmierza w tym kierunku. Handlowców chcących spróbować sił w dynamicznie zmieniającej się branży internetowej jest coraz więcej. Jak wynika z danych wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska polski rynek e-commerce tylko w pierwszych sześciu miesiącach br. wzrósł o blisko 1 tys. podmiotów.