Samorządy wydają coraz więcej na promocję

Wydatki na poprawę wizerunku przekroczą w tym roku 650 mln zł. To o 15 proc. więcej niż w 2009 r.

Publikacja: 15.10.2010 02:22

Samorządy wydają coraz więcej na promocję

Foto: materiały prasowe

Wydatki na promocję w miastach, gminach, powiatach i województwach rosną już od kilku lat. Jak wynika z raportu resortu finansów, w latach 2005 – 2009 wzrosły ponad pięciokrotnie, ze 109 mln zł do 570 mln zł. W tym roku według prognoz przeznaczą na promocję 654 mln zł.

Będzie to oznaczało wzrost w porównaniu z 2009 r. o 15 proc. – nieco niższy niż w poprzednich latach. Ale trzeba mieć na uwadze, że od ubiegłego roku pogorszyła się sytuacja finansowa samorządów ze względu na spowolnienie gospodarcze. Zdaniem specjalistów w przyszłym roku wydatki na promocję mogą w ogóle nie wzrosnąć.

Najwięcej na promocję przeznaczą w tym roku miasta – prawie 270 mln zł. W ich przypadku wzrost jest najmniejszy, bo zaledwie 3-proc. Niedużo mniej, ponad 250 mln zł, wydadzą gminy (wzrost o 22 proc.). W województwach wydatki na promocję wzrosną najbardziej, bo o ponad jedną trzecią, do mniej niż 80 mln zł.

W tych wydatkach nie mieszczą się wyłącznie kampanie reklamowe, ale także m.in. organizacja imprez samorządowych, różnego typu wydawnictwa, udział w targach etc. Jak jednak wskazują eksperci, polskie samorządy coraz chętniej się reklamują.

– Wcześniej dominowały reklamy outdoorowe, dziś samorządy chętniej promują się także w telewizji czy w Internecie – mówi Maja Wieczorek, główny konsultant ds. kanałów komunikacji w Starcom MediaVest Group.

Jednak jak podkreślają eksperci, samorządy wciąż za mało aktywne są w Internecie.

– Działania promocyjne miast zintensyfikowały się od 2007 r., a w 2008 r. dołączyły do nich także regiony. Wciąż jednak zaledwie kilkanaście miast prowadzi konsekwentną, systematyczną i przemyślaną strategię promocyjną – mówi Anna Proszowska-Sala, dyrektor zarządzający Citybell Consulting.

W ostatnich latach realizowanych jest dużo kampanii produktowych promujących różnego typu wydarzenia oraz turystykę. Zwiększa się też liczba kampanii wizerunkowych. Według ekspertów wiele wydarzeń kulturalnych w samorządach odbywa się na wysokim poziomie europejskim i mogą się stać flagowym produktem Polski.

Z przykładów promocji miast w tym roku można wymienić choćby Poznań, który prawie 600 tys. zł wydał na kampanię z okazji otwarcia stadionu, na którym będą rozgrywane mecze Euro 2012, a kolejne 400 tys. zł na promocję wydarzeń kulturalnych Inspired by POZnan*.

Gliwice 167 tys. zł przeznaczyły na organizację I Święta Szlaku Zabytków Techniki województwa śląskiego. Kielce z kolei przeznaczyły 800 tys. zł na promocję w związku z udziałem zawodników klubu Vive Targi Kielce w rozgrywkach krajowych i międzynarodowych w piłce ręcznej mężczyzn. Kolejne 750 tys. zł miasto wydało na własną promocję w związku z udziałem zawodników Korony Kielce w rozgrywkach piłkarskich.

Wydatki na promocję w miastach, gminach, powiatach i województwach rosną już od kilku lat. Jak wynika z raportu resortu finansów, w latach 2005 – 2009 wzrosły ponad pięciokrotnie, ze 109 mln zł do 570 mln zł. W tym roku według prognoz przeznaczą na promocję 654 mln zł.

Będzie to oznaczało wzrost w porównaniu z 2009 r. o 15 proc. – nieco niższy niż w poprzednich latach. Ale trzeba mieć na uwadze, że od ubiegłego roku pogorszyła się sytuacja finansowa samorządów ze względu na spowolnienie gospodarcze. Zdaniem specjalistów w przyszłym roku wydatki na promocję mogą w ogóle nie wzrosnąć.

Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego