Samorządy wydają coraz więcej na promocję

Wydatki na poprawę wizerunku przekroczą w tym roku 650 mln zł. To o 15 proc. więcej niż w 2009 r.

Publikacja: 15.10.2010 02:22

Samorządy wydają coraz więcej na promocję

Foto: materiały prasowe

Wydatki na promocję w miastach, gminach, powiatach i województwach rosną już od kilku lat. Jak wynika z raportu resortu finansów, w latach 2005 – 2009 wzrosły ponad pięciokrotnie, ze 109 mln zł do 570 mln zł. W tym roku według prognoz przeznaczą na promocję 654 mln zł.

Będzie to oznaczało wzrost w porównaniu z 2009 r. o 15 proc. – nieco niższy niż w poprzednich latach. Ale trzeba mieć na uwadze, że od ubiegłego roku pogorszyła się sytuacja finansowa samorządów ze względu na spowolnienie gospodarcze. Zdaniem specjalistów w przyszłym roku wydatki na promocję mogą w ogóle nie wzrosnąć.

Najwięcej na promocję przeznaczą w tym roku miasta – prawie 270 mln zł. W ich przypadku wzrost jest najmniejszy, bo zaledwie 3-proc. Niedużo mniej, ponad 250 mln zł, wydadzą gminy (wzrost o 22 proc.). W województwach wydatki na promocję wzrosną najbardziej, bo o ponad jedną trzecią, do mniej niż 80 mln zł.

W tych wydatkach nie mieszczą się wyłącznie kampanie reklamowe, ale także m.in. organizacja imprez samorządowych, różnego typu wydawnictwa, udział w targach etc. Jak jednak wskazują eksperci, polskie samorządy coraz chętniej się reklamują.

– Wcześniej dominowały reklamy outdoorowe, dziś samorządy chętniej promują się także w telewizji czy w Internecie – mówi Maja Wieczorek, główny konsultant ds. kanałów komunikacji w Starcom MediaVest Group.

Jednak jak podkreślają eksperci, samorządy wciąż za mało aktywne są w Internecie.

– Działania promocyjne miast zintensyfikowały się od 2007 r., a w 2008 r. dołączyły do nich także regiony. Wciąż jednak zaledwie kilkanaście miast prowadzi konsekwentną, systematyczną i przemyślaną strategię promocyjną – mówi Anna Proszowska-Sala, dyrektor zarządzający Citybell Consulting.

W ostatnich latach realizowanych jest dużo kampanii produktowych promujących różnego typu wydarzenia oraz turystykę. Zwiększa się też liczba kampanii wizerunkowych. Według ekspertów wiele wydarzeń kulturalnych w samorządach odbywa się na wysokim poziomie europejskim i mogą się stać flagowym produktem Polski.

Z przykładów promocji miast w tym roku można wymienić choćby Poznań, który prawie 600 tys. zł wydał na kampanię z okazji otwarcia stadionu, na którym będą rozgrywane mecze Euro 2012, a kolejne 400 tys. zł na promocję wydarzeń kulturalnych Inspired by POZnan*.

Gliwice 167 tys. zł przeznaczyły na organizację I Święta Szlaku Zabytków Techniki województwa śląskiego. Kielce z kolei przeznaczyły 800 tys. zł na promocję w związku z udziałem zawodników klubu Vive Targi Kielce w rozgrywkach krajowych i międzynarodowych w piłce ręcznej mężczyzn. Kolejne 750 tys. zł miasto wydało na własną promocję w związku z udziałem zawodników Korony Kielce w rozgrywkach piłkarskich.

Wydatki na promocję w miastach, gminach, powiatach i województwach rosną już od kilku lat. Jak wynika z raportu resortu finansów, w latach 2005 – 2009 wzrosły ponad pięciokrotnie, ze 109 mln zł do 570 mln zł. W tym roku według prognoz przeznaczą na promocję 654 mln zł.

Będzie to oznaczało wzrost w porównaniu z 2009 r. o 15 proc. – nieco niższy niż w poprzednich latach. Ale trzeba mieć na uwadze, że od ubiegłego roku pogorszyła się sytuacja finansowa samorządów ze względu na spowolnienie gospodarcze. Zdaniem specjalistów w przyszłym roku wydatki na promocję mogą w ogóle nie wzrosnąć.

Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży