Wydatki na promocję w miastach, gminach, powiatach i województwach rosną już od kilku lat. Jak wynika z raportu resortu finansów, w latach 2005 – 2009 wzrosły ponad pięciokrotnie, ze 109 mln zł do 570 mln zł. W tym roku według prognoz przeznaczą na promocję 654 mln zł.
Będzie to oznaczało wzrost w porównaniu z 2009 r. o 15 proc. – nieco niższy niż w poprzednich latach. Ale trzeba mieć na uwadze, że od ubiegłego roku pogorszyła się sytuacja finansowa samorządów ze względu na spowolnienie gospodarcze. Zdaniem specjalistów w przyszłym roku wydatki na promocję mogą w ogóle nie wzrosnąć.
Najwięcej na promocję przeznaczą w tym roku miasta – prawie 270 mln zł. W ich przypadku wzrost jest najmniejszy, bo zaledwie 3-proc. Niedużo mniej, ponad 250 mln zł, wydadzą gminy (wzrost o 22 proc.). W województwach wydatki na promocję wzrosną najbardziej, bo o ponad jedną trzecią, do mniej niż 80 mln zł.
W tych wydatkach nie mieszczą się wyłącznie kampanie reklamowe, ale także m.in. organizacja imprez samorządowych, różnego typu wydawnictwa, udział w targach etc. Jak jednak wskazują eksperci, polskie samorządy coraz chętniej się reklamują.
– Wcześniej dominowały reklamy outdoorowe, dziś samorządy chętniej promują się także w telewizji czy w Internecie – mówi Maja Wieczorek, główny konsultant ds. kanałów komunikacji w Starcom MediaVest Group.