Szyny tworzą kręgosłup miast

Mieszkańcy uważają transport szynowy za coś trwałego. Linie autobusowe znacznie łatwiej jest zlikwidować.

Publikacja: 25.02.2019 06:25

Do tramwajów powracają także miasta na Wyspach Brytyjskich. Jednym z pierwszych ośrodków, które rozp

Do tramwajów powracają także miasta na Wyspach Brytyjskich. Jednym z pierwszych ośrodków, które rozpoczęły budowę nowych sieci, był Edynburg.

Foto: shutterstock

Rozwój komunikacji tramwajowej przekłada się na zachowania transportowe oraz rozwój przestrzenny miast. O ile budowa tramwaju, metra czy kolei podmiejskiej wpływa na wzrost cen nieruchomości, o tyle wyznaczenie nowych linii autobusowych jest neutralne. Psychologicznie więc transport szynowy odbierany jest jako coś trwałego, bo autobus dziś jest, a jutro może go nie być. Ponadto kierowcy chętniej przesiadają się do tramwajów niż autobusów.

Ocenia się, że tramwaj nie tylko zdobi miasto, ale też jest najlepszym urbanistą. Główny wpływ na to ma francuska szkoła projektowania tramwajów, traktująca go nie tylko jako środek lokomocji, ale także narzędzie odnowy przestrzeni miejskiej i kręgosłup ich rozwoju. W konsekwencji tabor i infrastrukturę charakteryzuje unikalny design, a linie przebiegają środkami osiedli oraz przez najważniejsze fragmenty śródmieścia. Projekty francuskie charakteryzują się wysoką estetyką, a przy wytyczaniu nowych linii często zwężane są jezdnie.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Regiony
Dolny Śląsk konsekwentnie wspiera Ukrainę
Regiony
Tak Warszawa podniosła się z ruin
Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem