Brak opon czy tablic rejestracyjnych, rdza, powybijane szyby – po tym można rozpoznać, że auto, które od dłuższego czasu blokuje na ulicy miejsce, które przydałoby się do parkowania, jest wrakiem. Po zimie widać ich sporo. Dlaczego stoją na ulicach, mimo że z miejsc w pobliżu odholowywane są źle zaparkowane, ale sprawne samochody? Bo ich odwiezienie na specjalny parking i przechowanie jest często droższe niż sam samochód, a poszukiwania właściciela najczęściej kończą się niepowodzeniem.
Złom bez ubezpieczenia
W sprawie wraków szykuje się kolejna nowelizacja prawa o ruchu drogowym i ustaw ubezpieczeniowych. Dzięki zmianie samorządy nie będą musiały płacić OC za usunięte samochody, po które nie zgłasza się właściciel. Zgodnie z art. 130a prawa o ruchu drogowym pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela, m.in. gdy zostanie pozostawiony w miejscu zabronionym, gdy utrudnia ruch, zagraża bezpieczeństwu lub jest kierowany przez osobę nieposiadającą uprawnień.
Na odbiór auta, które zostanie odholowane w tym trybie, jego właściciel ma trzy miesiące. Po tym czasie starosta występuje do sądu z wnioskiem o orzeczenie przepadku pojazdu na rzecz powiatu.
Jak się okazuje, przejęcie pojazdu w trybie wprowadzonym do polskiego prawa w 2010 r. (wcześniej przejęcie następowało z mocy prawa) to dla budżetów powiatów obciążenie. Dlatego do Sejmu trafiła petycja, by problem rozwiązać. „W momencie gdy właścicielem pojazdu staje się samorząd, jest on zmuszony ponosić koszty jego utrzymania i ubezpieczenia. Postępowanie dotyczące przechowania, oszacowania, sprzedaży lub zniszczenia pojazdu leży po stronie samorządów" – zaznaczyła w dezyderacie sejmowa Komisja Petycji. Podkreśla też, że przejęte samochody zazwyczaj nadają się na złom, nie ma więc sensu płacić za nie OC, bo nikt nie będzie nimi podróżował.
Jaki problem dzięki zmianom zostanie rozwiązany? Ma być przewidzianych więcej prawnych możliwości wyrejestrowania pojazdu, co pozwoli samorządom uratować budżety. Celem petycji jest dokonanie zmiany polegającej na zniesieniu obowiązku ubezpieczenia z tytułu odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych usuniętych na podstawie art. 130a prawa o ruchu drogowym w okresie po orzeczeniu przepadku pojazdu na rzecz powiatu. Autor petycji wskazuje, że pojazdy, które usunięto z ruchu drogowego i orzeczono w trakcie procedury sądowej ich przepadek na rzecz samorządu, generują wysokie koszty po stronie samorządów.