Miejski kocioł podróży do pracy

Miliony Polaków pracują poza swoim miejscem zamieszkania. Dla najbardziej obleganych miast to ogromne wyzwanie, by „obsłużyć" takich codziennych podróżnych.

Publikacja: 27.05.2019 00:20

Rozlewanie się miast stwarza coraz większe problemy komunikacyjne

Rozlewanie się miast stwarza coraz większe problemy komunikacyjne

Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński

Pan Wojciech mieszka w cichej, zielonej gminie pod Krakowem, a swoje zawodowe obowiązki wykonuje w samym centrum miasta. Codziennie rano jedzie samochodem do swojej firmy, a wieczorem wraca do domu. GUS zbadał ostatnio, że takich osób, które pracują poza miejscem swojego zamieszkania, jest w Polsce co najmniej 3,3 miliona.

Miasta przyciągają

Najwięcej osób dojeżdża do pracy w największych miastach oraz tam, gdzie ulokowane są największe przedsiębiorstwa. W Warszawie to ponad 250 tys. zatrudnionych, w Katowicach – 113 tys., w Poznaniu – 85,9 tys., w Krakowie – 84 tys., a we Wrocławiu – 69,3 tys. Pierwszą dziesiątkę najbardziej obleganych miast dopełniają Łódź, Rzeszów, Gdańsk, Lublin i Bielsko-Biała.

Z analiz GUS wynika także, że miasta wojewódzkie przyciągają głównie pracowników z miejscowości położonych w ich najbliższym otoczeniu. Co jest potwierdzeniem silnego od kilku lat trendu suburbanizacji, czyli osiedlania się w gminach podmiejskich i korzystania dobrodziejstw, jakie daje bliskość wielkiego miasta.

Dla samych miast duży napływ pracowników to pewne korzyści. – Świadczy to o wysokiej atrakcyjności Poznania jako miejsca pracy – mówi Iwona Matuszczak-Szulc, dyrektor wydziału rozwoju miasta i współpracy międzynarodowej w UM Poznania.

Atrakcyjny rynek pracy

– Wrocław od wielu lat jest uznawany za jedno z najatrakcyjniejszych miast w Polsce do prowadzenia biznesu – podkreśla też wrocławski magistrat. – A kluczowym elementem przy wyborze Wrocławia przez inwestorów zagranicznych i polskich jest rynek pracy i dostępność wysoko wykwalifikowanych pracowników. Dzięki napływowi mieszkańców z gmin ościennych i dalszych sytuacja na rynku jest stabilna – przekonuje.

Z drugiej strony codzienne dojazdy do miasta rzeszy pracowników są dla samorządu bardzo dużym wyzwaniem. Tym większym, że badania GUS dotyczą tylko pracowników zatrudnionych na stałe w przedsiębiorstwach. Tymczasem codziennie do miasta dojeżdża znacznie więcej osób – uczniów, studentów, dostawców, pracujących na czarno itp.

Korki i koszty

Warszawa na podstawie analizy sygnałów GSM szacuje, że codziennie w tygodniu roboczym do miasta wjeżdża i wyjeżdża z niego ok. 400 tys. osób, z czego większość własnym środkiem transportu. Z kolei ubiegłoroczne kompleksowe badania ruchu we Wrocławiu i 21 sąsiednich gminach pokazały, że miasto napełnia się w ciągu dnia do ponad 1 mln użytkowników (to o 360 tys. osób więcej niż liczba zameldowanych mieszkańców).

Takie ogromne przepływy to duże obciążenie dla układów komunikacyjnych miast, tym większe, że wciąż większość przyjeżdżających (i mieszkańców) korzysta z samochodów.

– W efekcie musimy się borykać z takimi problemami jak korkowanie się miasta w godzinach szczytu ze względu na zwiększenie liczby samochodów wjeżdżających i wyjeżdżających, zatłoczone ulice, hałas, zwiększona emisja spalin, wzrost kosztów transportu i rozbudowy infrastruktury itp. – wylicza Piotr Wierzchosławski, z-ca dyrektora wydziału ds. strategii rozwoju w krakowskim magistracie. O podobnych problemach można oczywiście mówić w każdym większym mieście.

Więcej pociągów

Co mogą zrobić w samorządy w takiej sytuacji? Przede wszystkim postawić na rozwój komunikacji zbiorowej. – Szczególnie stawiamy na rozwój transportu aglomeracyjnego, w tym Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Do tego uprzywilejowana komunikacja zbiorowa czy budowa kolejnych parkingów typu „Parkuj i jedź" – zaznacza dyrektor Wierzchosławski.

– Poprawa jakości transportu zbiorowego to nasze największe wyzwanie – podkreśla też Matuszczak-Szulc z Poznania. – Poznań robi to w ramach Stowarzyszenia Metropolia Poznań, aktywnie uczestnicząc w rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, w ramach której docelowo kursy w godzinach szczytu będą odbywać się co 30 minut. Następuje także stopniowa integracja autobusowego transportu miasta Poznania i gmin ościennych – opisuje.

– Suburbanizacja i tzw. rozlewanie się zabudowy wokół dużych ośrodków miejskich generuje potrzebę rozbudowy układu komunikacyjnego – przyznaje też Łukasz Medeksza, z-ca dyrektora departamentu strategii i rozwoju miasta Wrocławia. – Ale istotne są nie tylko inwestycje w komunikację, lecz także wzmacnianie kompleksowej oferty usługowej peryferyjnych osiedli i podwrocławskich miejscowości, oferty komercyjnej jak i publicznej – np. szkół, przedszkoli, służby zdrowia, rekreacji. Umożliwienie mieszkańcom załatwienia spraw w okolicy zamieszkania ograniczy potrzebę podróży do centrum miasta – zaznacza.

Mieszkajcie w mieście!

W przypadku Warszawy, jak podkreśla urząd miasta, wiele ułatwiłaby skuteczna ustawa metropolitalna pozwalająca na proste rozwiązania poza granicami jednej gminy czy miasta. Warszawa i gminy metropolii już dziś ściśle współpracują, by maksymalnie wykorzystać swój potencjał, pracują m.in. nad rozwojem nowych połączeń szynowych (metro, kolej, tramwaje), budową parkingów P&R w gminach ościennych czy rozbudową sieci dróg rowerowych, ale odpowiednie przepisy ułatwiłyby tę współpracę.

Z drugiej strony samorządy już od lat zachęcają, by dojeżdżający może zamieszkali w samym mieście na stale albo przynajmniej płacili tu podatki (tak by partycypować w kosztach funkcjonowania miasta). Warszawscy podatnicy mogą liczyć na spore przywileje – takie jak tańsze bilety, właśnie startuje program bezpłatnych żłobków, a w przyszłości będą dostępne mieszkania w ramach programu #Mieszkania2030 (w jego ramach czynsze będą wynosić do 60 proc. czynszu rynkowego).

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego