Siła obywateli

Poznań – III miejsce. Niemal co czwarta złotówka wydawana z budżetu miasta przeznaczona jest na inwestycje, w tym na drogi i komunikację zbiorową.

Publikacja: 18.07.2013 01:28

Większość poznańskich inwestycji realizowana jest przy udziale środków unijnych

Większość poznańskich inwestycji realizowana jest przy udziale środków unijnych

Foto: UM Pozań

– Największym atutem miasta są mieszkańcy. To ludzie pracowici, dobrze zorganizowani, życzliwi i przyjaźni. Można śmiało stwierdzić, że niska stopa bezrobocia w dużej mierze jest ich zasługą – mówi Ryszard Grobelny, prezydent Poznania.

Mieszkańcy mają wpływ m.in. na podział budżetu. W ubiegłym roku ponad 20 tys. z nich wzięło udział w głosowaniu nad propozycjami wydania 10 mln zł.

– W 2011 r., chcąc poznać opinie na temat przyszłości jednej z ulic miasta, zastosowaliśmy technikę konsultacyjną znaną jako sąd obywatelski – opowiada Rafał Łopka z poznańskiego ratusza. I tłumaczy, jak to wygląda. Grupa bezstronnych obywateli wydaje werdykt w określonej sprawie po wysłuchaniu opinii zwolenników alternatywnych rozwiązań.

Miasto stawia na konsultacje społeczne dotyczące m.in.  zagospodarowania przestrzennego. W ten sposób decydowano m.in o dalszych losach zrujnowanego Stadionu im. Edwarda Szyca.

W tym roku wydatki budżetu sięgną niemal 3 mld zł. W 2012 r. było to 2,4 mld zł.

– Niemal co czwarta złotówka przeznaczona jest na inwestycje, a największe wydatki są zaplanowane na drogi i komunikację zbiorową – mówi Rafał Łopka.

Jedną z największych inwestycji zakończonych w 2013 r. jest otwarty już gmach Biblioteki Raczyńskich. – To doskonały przykład połączenia tradycji z nowoczesnością – uważa prezydent Grobelny.

Do najważniejszych zadań na ten rok należy przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Zachodniego. Ma to usprawnić dojazd do wielu stref miasta. Przebudowywany jest układ drogowy przy dworcu PKP. Zostanie wzbogacony o nowe skrzyżowanie oraz 2,5 km nowej drogi, ścieżki rowerowe, przejście podziemne i przystanek tramwajowy.

Za 103 mln zł Poznań chce wprowadzić system ITS. Jego głównym zadaniem jest usprawnienie zarządzania ruchem drogowym i transportem publicznym.

Trwa też przebudowa wiaduktu Górczyńskiego wschodniego, który stanowi część ulicy Głogowskiej, drogi krajowej numer 5 łączącej Poznań z Wrocławiem. Będzie kosztować 60 mln zł. Kolejna inwestycja to przebudowa węzła komunikacyjnego Rondo Kaponiera za ok. 300 mln zł.

– Poza tym chcemy odnowić transport publiczny. To zadanie rozpoczęliśmy jeszcze przed Euro2012 – mówią urzędnicy. Ma to kosztować 224 mln zł.

– Strategia rozwoju Poznania, choć trudna i czasem niedająca szybkich, medialnych efektów, sprawdza się szczególnie wtedy, gdy zepsuje się pogoda. Kiedy świeci słońce, czasem trudno dostrzec, że gdy spadnie deszcz, możemy zmoknąć. Dziś w gospodarce pada nie deszcz, lecz grad. Poznań ma dobry parasol, wytrzymały, taki na lata – przekonuje prezydent  Ryszard Grobelny.

– Największym atutem miasta są mieszkańcy. To ludzie pracowici, dobrze zorganizowani, życzliwi i przyjaźni. Można śmiało stwierdzić, że niska stopa bezrobocia w dużej mierze jest ich zasługą – mówi Ryszard Grobelny, prezydent Poznania.

Mieszkańcy mają wpływ m.in. na podział budżetu. W ubiegłym roku ponad 20 tys. z nich wzięło udział w głosowaniu nad propozycjami wydania 10 mln zł.

Pozostało 84% artykułu
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego