PIR zwracają się mocniej w stronę samorządów

Polskie Inwestycje Rozwojowe chcą współpracować z gminami w inwestycjach. Mają na ten cel 2 mld zł.

Publikacja: 09.05.2014 14:23

PIR zwracają się mocniej w stronę samorządów

Foto: Bloomberg

Choć inwestowanie w infrastrukturę samorządową jest od początku wpisane w strategię działania Polskich Inwestycji Rozwojowych (PIR), to dopiero od niedawna widać, że spółka rzeczywiście chce się mocno zaangażować w finansowanie inwestycji samorządowych.

Na początku lutego PIR zawarły porozumienie w sprawie pierwszego przedsięwzięcia realizowanego z samorządem w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Chodzi o wartą 600 mln zł inwestycję Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Olsztynie (spółka ze 100-proc. udziałem miasta), w którą PIR zaangażują się finansowo. Ma tam powstać nowa elektrociepłownia. Zmodernizowana ma też być istniejąca ciepłownia Kortowo. Dla realizacji inwestycji powołana zostanie spółka celowa. Główną rolę w projekcie odegra partner prywatny, który na wniesionej aportem przez MPEC Olsztyn działce wybuduje elektrociepłownię i będzie odpowiedzialny za jej eksploatację.

Udział PIR w inwestycji ma mieć charakter pasywny i nie przekroczyć 120 mln zł.

Jak twierdzi Mariusz Grendowicz, prezes PIR, ma to być wzorowy projekt partnerstwa publiczno-prywatnego z udziałem samorządu.

Zapowiedzi ministra

Na początku kwietnia na dorocznej konferencji Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) dla samorządów Paweł Tamborski, wiceminister Skarbu Państwa, zapowiedział powołanie funduszu dla jednostek samorządu terytorialnego, który będzie inwestował w udziały spółek komunalnych. Ma im to przynieść środki na inwestycje np. w sektorze wodno-kanalizacyjnym. Tamborski powiedział, że nad powstaniem funduszu pracują BGK i PIR, które mają mocniej współpracować z samorządami, szczególnie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Fundusz ma dysponować budżetem 600 mln zł i działać w ramach PIR.

Tamborski przypomniał też pierwszą umowę PIR w formule ppp z MPEC w Olsztynie i zapowiedział, że PIR jeszcze w kwietniu rozpoczną cykl spotkań z samorządami, które odbędą się w każdym z województw.

Odbyło się pierwsze spotkanie – w Małopolsce, harmonogram kolejnych jest już znany (więcej w ramce).

Drugi projekt

– PIR podpisały porozumienie o współpracy z władzami województwa kujawsko-pomorskiego przy drugim projekcie w trybie ppp z udziałem samorządu. Tym razem chodzi o budowę, przebudowę i utrzymanie części dróg wojewódzkich w rejonie Włocławka. Inwestycję zrealizuje Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego na podstawie 30-letniej umowy z partnerem prywatnym.

– Zrealizujemy inwestycję, dzięki której nikt nie będzie pobierał myta od kierowców jeżdżących po naszych drogach wojewódzkich. Samorząd regionu pozostanie właścicielem dróg – podkreślał Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, podczas podpisania listu intencyjnego z PIR. Wartość inwestycji to około 400 mln zł.

– Szacowane zaangażowanie PIR na maksymalnie 20 lat wyniesie do 50 proc. kapitału lub do 50 proc. całkowitego długu projektu (mezzanine) – mówił Grendowicz, dodając, że to de facto partner prywatny wybierze formę finansowania PIR.

Zadaniem partnera prywatnego wybranego w trybie dialogu konkurencyjnego będzie budowa 11,7 km i przebudowa 76,7 km już istniejących dróg w latach 2015–2020 oraz utrzymanie 273 km dróg w okresie 2015–2045. Partner prywatny będzie odpowiedzialny za zorganizowanie finansowania projektu, opracowanie dokumentacji, uzyskanie pozwoleń oraz koordynację i realizację robót budowlanych.

– To partner prywatny będzie zaciągał kredyty i je spłacał, a województwo będzie ponosiło ustaloną z góry, choć indeksowaną, opłatę za dostępność dróg – tłumaczył Grendowicz.

– Opłata za dostępność to przymus dla nas jako regionu, że zagwarantujemy pieniądze na drogi. To duża zmiana, bo – jak wiadomo – funkcjonujemy od budżetu do budżetu i jeśli są pilniejsze wydatki, to z modernizacji dróg rezygnujemy – podkreślał Całbecki.

Urząd marszałkowski rozpoczął już wybór partnera prywatnego w trybie dialogu konkurencyjnego. W grze jest pięć podmiotów: konsorcjum z udziałem Strabagu oraz spółki: Plinfra, Utrzymanie Dróg Włocławek, Budimex oraz Mota-Engil Central Europe PPP.

Celem – jakość dróg

Jak przyznaje Paweł Adamczyk, dyrektor departamentu finansów w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego, władze regionu nie liczą zbytnio na obniżenie ponoszonych obecnie opłat, ale spodziewają się znacznego podniesienia jakości dróg wojewódzkich za mniej więcej te same pieniądze, które urząd wydaje na ich utrzymanie teraz.

Adamczyk przyznaje, że urząd poczynił symulacje kosztów utrzymania wydzielonej części dróg wojewódzkich, ale nie chce ich zdradzać przed rozmowami z potencjalnymi partnerami prywatnymi, chcąc najpierw od nich usłyszeć, na ile wyceniają koszt utrzymania dróg. Skarbnik regionu zdradza jednak, że z analiz wynika, iż dla jednego większego partnera prywatnego projekt będzie opłacalny.

Podczas zawierania porozumienia z władzami Kujaw Grendowicz przypomniał, że kierowana przez niego spółka przewidziała 2 mld zł na projekty ppp z udziałem samorządów i  że projekty na Kujawach i w Olsztynie mają zapewnić innym samorządom wzorcową dokumentację i rozwiązania prawno-finansowe.

Jak skutecznie realizować partnerstwo

Od kwietnia Polskie Inwestycje Rozwojowe prowadzą ogólnopolski cykl warsztatów dla jednostek samorządu terytorialnego. Jego głównym celem jest popularyzacja partnerstwa publiczno-prywatnego (ppp). Zamiarem PIR jest „udrożnienie" i wystandaryzowanie ścieżki ppp jako atrakcyjnej formy realizacji inwestycji niezbędnych ze względu na potrzeby rozwojowe regionów czy nowe regulacje unijne. Eksperci PIR będą promować ppp w każdym województwie. Cykl wystartował 23 kwietnia w Krakowie. Najbliższe spotkania odbędą się w Gdańsku (3 czerwca), Lublinie (9 czerwca), Rzeszowie (12 czerwca), Łodzi (18 czerwca), Warszawie (30 czerwca) i Szczecinie (12 września).

Choć inwestowanie w infrastrukturę samorządową jest od początku wpisane w strategię działania Polskich Inwestycji Rozwojowych (PIR), to dopiero od niedawna widać, że spółka rzeczywiście chce się mocno zaangażować w finansowanie inwestycji samorządowych.

Na początku lutego PIR zawarły porozumienie w sprawie pierwszego przedsięwzięcia realizowanego z samorządem w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Chodzi o wartą 600 mln zł inwestycję Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Olsztynie (spółka ze 100-proc. udziałem miasta), w którą PIR zaangażują się finansowo. Ma tam powstać nowa elektrociepłownia. Zmodernizowana ma też być istniejąca ciepłownia Kortowo. Dla realizacji inwestycji powołana zostanie spółka celowa. Główną rolę w projekcie odegra partner prywatny, który na wniesionej aportem przez MPEC Olsztyn działce wybuduje elektrociepłownię i będzie odpowiedzialny za jej eksploatację.

Pozostało 85% artykułu
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego