Reklama

Stolica kapitalizmu ludowego

Dwadzieścia lat temu Poznań pretendował do miana gospodarczej stolicy Polski. Nawet jeśli realnie były to ambicje na wyrost, to jednak niepozbawione pewnej racjonalności. Dzisiaj to tylko pieśń przeszłości. Wielkich, znaczących w kraju firm jest tu jak na lekarstwo. Niewiele jest także takich, które są notowane na warszawskim parkiecie. Jeden z prezesów tłumaczył mi niedawno, że przyczyna tej wstrzemięźliwości tkwi w poznańskim charakterze – wejście na GPW oznacza konieczność ujawnienia niezliczonych informacji o spółce, odkrycia kart. A tego się w Poznaniu nie lubi,.

Publikacja: 04.05.2015 00:01

Piotr Gajdziński

Piotr Gajdziński

Ale coś z dawnych „poznańczyków” w nas zostało. Może Chłapowski, Cegielski, Szamarzewski, Wawrzyniak czy Bojanowski tak zupełnie by nas, współczesnych, nie sklęli? Na pewno nie sklęliby poznańskich kupców i przedsiębiorców, którzy dziś wprawdzie borykają się z odmiennymi niż oni problemami, ale też zwycięsko. Nie sklęliby też, przypuszczam, Piotra Voelkela, który robi w Poznaniu cuda. I wielu innych.

Prezydent Wojciech Szczęsny Kaczmarek miał nadzieję stworzyć w Poznaniu wielkie centrum targowo-finansowe, ale dzisiaj w stolicy Wielkopolski swoją siedzibę ma już tylko jedna bankowa centrala – Spółdzielcza Grupa Bankowa. Targi radzą sobie znakomicie, ale znaczenie imprez wystawienniczych w dobie wszechogarniającego internetu jest dużo mniejsze, niż mogło się wydawać kilkanaście lat temu. Światowe korporacje jakoś się do Poznania nie garną.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Regiony
Co dziewiąty mężczyzna w kraju ma problemy ze spłatą zaległych zobowiązań
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Okiem samorządowca
Prezydent Olsztyna: Stawiamy na komunikację zbiorową
Regiony
Dolny Śląsk rewitalizuje linie kolejowe i inwestuje w pociągi
Regiony
Jak kupować mądrze gaz na zmiennym rynku
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Regiony
Bezpieczne lato w Warszawie – dla wszystkich
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama