– Kraków to lider branży usług dla biznesu w Polsce. Według danych z 2014 r. w tym mieście w centrach usług z kapitałem zagranicznym pracowało ponad 33 tys. osób – mówi Marek Grodziński, dyrektor Europejskiej Sieci Centrów BPO Capgemini, wiceprezes ABSL (Association of Business Service Leaders in Poland – Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych).
W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy w Krakowie otworzyło się co najmniej kilkanaście nowych centrów usług z zagranicznym kapitałem, m.in. GE Healthcare, Lundbeck, RWE i Samsung. To najlepszy wynik w skali całego kraju – zapewniają eksperci ABSL.
Firmy potrzebują kadr
W Krakowie zainwestowali też m.in. Brown Brothers Harriman, Capgemini, Cisco, Euroclear, HSBC, IBM, Luxoft, Rolls-Royce, Shell i State Street.
– Jednym z najważniejszych atutów tego miasta jest szeroki dostęp do dobrze wykształconych specjalistów, w tym także ekspertów z ugruntowanym doświadczeniem, m.in. w pracy w sektorze usług biznesowych – mówi Michał Stępień, wiceprezes ABSL, General Manager w UBS Kraków.
Zdaniem Agaty Piątek, regional managera w firmie Hays Talent Solutions, sektor nowoczesnych usług dla biznesu przyciąga do stolicy Małopolski wysoko wyspecjalizowane kadry. – Studenci i absolwenci stanowią prawie jedną trzecią populacji mieszkańców Krakowa. Dużą rolę w budowie odpowiedniego zaplecza kadrowego odegrało miasto, które podjęło kroki, by dostosować rynek pracy tak, aby w większym stopniu odpowiadał potrzebom międzynarodowych inwestorów – podkreśla Agata Piątek.