Kormoran, Czapla i Orka wypłyną z Trójmiasta

Rekordową liczbę dziesięciu okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej mogą wkrótce budować trójmiejskie stocznie. Montaż dwóch z nich już trwa. A w perspektywie są kolejne jednostki.

Aktualizacja: 29.06.2015 22:23 Publikacja: 29.06.2015 21:29

Stocznia Crist ma uczestniczyć w realizacji kontraktów dla MON

Stocznia Crist ma uczestniczyć w realizacji kontraktów dla MON

Foto: materiały prasowe

Budowę nowej serii okrętów zapowiedział Czesław Mroczek, wiceminister obrony narodowej. Chodzi o trzy okręty obrony wybrzeża w ramach programu Miecznik i trzy okręty patrolowe Czapla. Resort chce, by powstały w polskich firmach. Działając w interesie bezpieczeństwa państwa, może pominąć tryb zamówień publicznych, nakazujący branie pod uwagę także zagranicznych podmiotów. Wybór padł na spółki skupione w Polskiej Grupie Zbrojeniowej. Ten gigant skonsolidował już blisko 60 firm na terenie całego kraju, ale jego morska część to głównie firmy trójmiejskie: Stocznia Remontowa Nauta, Stocznia Crist, Centrum Techniki Morskiej, czy Energomontaż Północ.

– Przystępujemy do wyścigu o kontrakty na modernizację Marynarki Wojennej – deklaruje Wojciech Dąbrowski, prezes PGZ. – Posiadamy niezbędne do tego kompetencje i doświadczenie, a także zabezpieczenie finansowe.

Grupie, zwanej potocznie Pegazem, zależy przede wszystkim na budowie korwet Miecznik, okrętów patrolowych Czapla, ale i okrętów podwodnych Orka, tych ostatnich we współpracy z zagranicznym partnerem. – Rozmowy z MON już trwają – potwierdza Grzegorz Szymański, rzecznik PGZ.

Drugim graczem z Trójmiasta wymienionym przez MON jest Stocznia Marynarki Wojennej. Obecnie zakład kończy budowę okrętu patrolowego Ślązak, na bazie dawnego projektu korwety Gawron. Umowę podpisano w 2013 roku, a okręt ma być gotowy w listopadzie 2016 roku. W grudniu ub. roku jednostka przeszła już wodowanie techniczne, a marynarka powołała dowódcę okrętu i 20-osobową grupę organizacyjno-przygotowawczą. Stocznia wzięła też udział w budowie niszczyciela Kormoran II. W 2013 roku MON zamówiło jego budowę w konsorcjum złożonym właśnie z SMW, Centrum Techniki Morskiej i Remontowej Shipbuilding, jako głównego wykonawcy.

– Wszystkie prace idą zgodnie z harmonogramem, gotowość do wodowania osiągniemy już w lipcu, ale sama uroczystość zaplanowana jest na sierpień – mówi Andrzej Wojtkiewicz, prezes Remontowej Shipbuilding.

Remontowa Shipbuilding to kolejny trójmiejski gracz w wojskowej stawce, jedyny prywatny i także z polskim kapitałem. Stocznia powstała na bazie dawnej gdańskiej Stoczni Północnej i ma duże doświadczenie w budowie okrętów. Przy budowie Kormorana II pełni rolę wiodącą. Umowa zawarta z MON zakłada budowę kolejnych dwóch niszczycieli, jak tylko powstanie pierwszy. Choć prezes Remontowej deklaruje, że jest gotowy budować kolejne niszczyciele znacznie szybciej.

– Proponujemy wcześniejszą budowę kolejnych kadłubów ze względu na oszczędności wynikające z „useryjnienia" produkcji. Kiedy przerwa między kolejnymi okrętami jest długa, mamy do czynienia z budową następujących po sobie prototypów – wyjaśnia Wojtkiewicz.

Nie ukrywa, że jego stocznia jest zainteresowana udziałem także w kolejnych projektach dla MON. Przypomina, że została powołana właśnie do budowy okrętów i ma największe doświadczenie – zwodowano w niej 400 okrętów w ciągu 70 lat.

– Sugerowaliśmy Stoczni Marynarki Wojennej i PGZ zawarcie konsorcjum, ustawiając się w roli lidera ze względu na nasze zasoby i chęć wzięcia odpowiedzialności. Deklarujemy gotowość do współpracy i czekamy na decyzje, bo z punktu widzenia podatnika to może być kwestia wyboru pomiędzy historią Gawrona razy sześć a opcją sprawnego unowocześnienia marynarki – ocenia prezes.

MON deklaruje, że nie zamyka drogi żadnej firmie, w tym Remontowej Shipbuilding. – Ministerstwo będzie prowadziło negocjacje z konsorcjum pod przewodnictwem PGZ – wyjaśnia ppłk Małgorzata Ossolińska z Inspektoratu Uzbrojenia. – Nie zamyka to zatem drogi innym firmom zajmującym się przemysłem stoczniowym.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego