Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Aktualizacja: 24.08.2015 21:20 Publikacja: 24.08.2015 21:20
Foto: Michał Stankiewicz
A wraz z nim ponad 2000 pasażerów. To jedna z 48 zaplanowanych w tym roku wizyt wycieczkowców w gdyńskim porcie. W Gdańsku ma być ich w sumie 25.
Jest o co walczyć. Rynek cruiserów (statków wycieczkowych) stale rośnie. Cruises Market Watch ocenił, że w 2015 r. z usług wycieczkowców skorzysta na całym świecie ponad 22 mln pasażerów, którzy wydadzą 40 mld dol. Jeszcze dalej idzie Cruise Lines International Association, według którego światowa branża wycieczkowców wygenerowała w 2014 r. 117 mld dol. obrotu i dała 891 tys. miejsc pracy. To dane obejmujące sektory obsługujące wycieczkowce, a także przemysł stoczniowy zaangażowany w ich budowę. Dzisiaj światowa flota liczy 411 jednostek i 486 tys. miejsc w kabinach. Statki wielkości „Titanica" (252 m) są dziś standardem, a kolejni armatorzy biją kolejne rekordy wielkości (obecnie największa jednostka na świecie to „Allure of the Seas" zabierająca na pokład 5400 pasażerów). Rynek rośnie średnio o milion osób rocznie i po 2020 r. sięgnie 30 mln osób. Liderem, jeżeli chodzi o cel wycieczek, są Karaiby, a za nimi Morze Śródziemne. Ale na trzecim miejscu – z udziałem 11 proc. w rynku – jest już Europa Północna, z Bałtykiem. Z portów przodują oczywiście Kopenhaga czy Sztokholm, ale Trójmiasto też już regularnie dostaje swój kawałek tortu. Według ostrożnych szacunków każdy pasażer zostawia w porcie średnio 45 euro. Jeżeli jednak policzyć wykupione wcześniej wycieczki i dodać koszty postoju statku według danych portów – to wyjdzie ponad 100 euro na pasażera. Łatwo więc policzyć, że największa jednostka, jaka w tym roku zawitała do Gdyni – „Celebrity Eclipse" (3000 pasażerów), mogła zostawić w ciągu dnia 300 tys. euro.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Nie ma podstaw do tego, żeby uznać mężczyzn za rozrzutnych i mało oszczędnych – wynika z badania przeprowadzoneg...
Dlaczego działalność małych i średnich przedsiębiorstw ma znaczenie. Wpływ przejęć MŚP na lokalne społeczności.
Dla mnie jako prezydenta kluczowe jest, by zarządzać budżetem odpowiedzialnie i wybierać te inwestycje, które za...
Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyznało Kolejom Dolnośląskim 617,6 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy...
Celem nowej inicjatywy edukacyjnej – Akademii Zakupu Gazu – jest zapoznanie odbiorców samorządowych i powiązanyc...
Rozbudowa szybkich sieci ładowania jest szczególnie ważna dla wzrostu sprzedaży samochodów ciężarowych, bez których trudno myśleć o dekarbonizacji – ocenia Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.
Rozpoczęły się wakacje. Stolica, jak co roku, przyciągnie miliony turystów. Priorytetem dla miasta jest zapewnie...
Jak LegalTech i AI realnie zmieniają pracę prawnika – od automatyzacji dokumentów i analizy danych po obsługę klienta i przygotowanie do procesów sądowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas