Rewolucja kolejowa w Trójmieście

Nowa kolej i nowe linie tramwajowe. W Trójmieście od września duże zmiany w komunikacji.

Publikacja: 24.08.2015 21:17

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej nie obsługują bardziej odległych dzielnic Trójmiasta

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej nie obsługują bardziej odległych dzielnic Trójmiasta

Foto: Rzeczpospolita, Marta Bogacz

Nie tylko dla Trójmiasta, ale też dla Kaszub budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej to rewolucyjna zmiana. Dwutorowa linia o długości 19 kilometrów, z ośmioma przystankami połączy Gdynię i Gdańsk z peryferyjnymi dzielnicami Trójmiasta i Portem Lotniczym w Rębiechowie. Docelowo PKM na mieć 55 kilometrów długości, 18 przystanków i łączyć Trójmiasto z Kościerzyną i Kartuzami. Koszt – bagatela, 1 mld złotych.

Sięgnąć dalej niż SKM

Pierwsze plany stworzenia regionalnej kolei powstały w 2008 roku. Istniejąca w Trójmieście sieć SKM (Szybkiej Kolei Miejskiej) nie obsługiwała dalszych dzielnic nieustannie rozwijającej się metropolii.

Od tego czasu – prawie cztery lata trwały przygotowania do budowy. Samorząd województwa pomorskiego zlecał projektowanie, uzyskiwał pozwolenia, a także szukał źródeł finansowania. W 2010 roku zarząd województwa powołał spółkę – Pomorską Kolej Metropolitalną, która przejęła proces budowy.

W 2012 roku wyłoniono wykonawców – konsorcjum firm Budimex i Ferrovial, a w maju 2013 roku ruszyła wielka budowa. Wartość kontraktu oszacowano na 582 mln złotych netto.

By powstała linia, konieczne było przejęcie blisko 500 działek znajdujących się na projektowanym pasie. Z ponad 200 wywłaszczonych właścicieli większość zgodziła się na proponowane odszkodowanie i dobrowolnie oddać nieruchomości. Wyburzono 22 budynki mieszkalne i 40 gospodarczych. Budowę zakończono w kwietniu tego roku, od tego czasu rozpoczęto testy.

Tabor dla PKM zamówiono w bydgoskiej Pesie – to dziesięć spalinowych zespołów trakcyjnych za 120 mln zł. W pociągach ma działać tzw. system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring, składy są dostosowane dla osób niepełnosprawnych.

Na potrzeby Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wybudowano nowe przystanki, z 296 miejscami dla rowerzystów i 702 miejscami parkingowymi dla samochodów. Wzdłuż linii ustawiono 300 kamer.

Budżet netto całej inwestycji to 916 mln zł, z czego 668 mln zł pozyskano z dotacji unijnych, 182 mln zł to wkład własny województwa, a 75 mln zł to finansowanie dłużne z emisji obligacji. Jedynym właścicielem PKM jest województwo pomorskie. Według szacunków PKM za kilka lat z połączeń spółki będzie korzystać około 10 mln pasażerów rocznie.

– PKM może być początkiem rozbudowy naszego naziemnego „metra". Liczymy, że nakłady zwrócą się poprzez wykorzystanie infrastruktury, do której obecnie jest utrudniony dostęp komunikacyjny – komentuje prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Gdańsk stawia na tramwaje

Równolegle do uruchomienia PKM wielki projekt komunikacyjny realizuje też miasto Gdańsk. 30 września mają się zakończyć prace przy budowie nowej linii tramwajowej, która połączy miasto m.in. z koleją metropolitalną. To część projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej, którego realizacja trwa już od 2003 roku. W pierwszym etapie przebudowano istniejące torowiska tramwajowe, w drugim wybudowano nową linię łączącą centrum miasta z dzielnicą Chełm, a w tzw. etapie IIIA zmodernizowano kolejne torowiska i kupiono 35 składów tramwajowych od Pesy.

Miasto wybudowało też parking samochodowy dla 200 aut i rowerowy (na 270 rowerów). Obecnie kończy się etap IIIB, w ramach którego powstały m.in. wspólne przystanki dla autobusów i tramwajów.

Po raz pierwszy w Polsce połączono też kolej z tramwajem. Na przystanku Brętowo – na jednym peronie będzie można przesiąść się z tramwaju do kolejki PKM. Koszt budowy tego etapu wyniósł 226 mln zł. – Nowa linia nie tylko pozwala tysiącom mieszkańców dzielnicy Piecki-Migowo i okolicznych osiedli korzystać z ekologicznego i nowoczesnego transportu publicznego. To także spoiwo łączące różne środki transportu publicznego: komunikację tramwajową, autobusową i szybką kolej metropolitalną z węzłami przesiadkowymi typu Park & Ride dla kierowców i rowerzystów – mówi Paweł Adamowicz.

– To kolejna już rewolucja systemu komunikacji miejskiej w naszym mieście. I wcale nie ostatnia, bo mocno myślimy o kolejnych etapach: tramwaju wzdłuż Nowej Bulońskiej i Jabłoniowej, a także o linii wzdłuż Nowej Politechnicznej – zapowiada prezydent.

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break