Jeden z najstarszych dworców w mieście nie miał szczęścia do remontów. Został wybudowany w XIX wieku. Główna bryła budynku powstała w latach 1896–1900, a w roku 1896 powstał również mur oporowy (na całej długości obecnej ul. Owocowej).
Jeszcze przed wojną
Poważniejszy remont przeszedł jeszcze przed II wojną światową. Zmodernizowano go w latach 1933–1939. Wykonano wówczas m.in. dobudowę piętrową. Odbudowany po zniszczeniach wojennych trwał w takim stanie niemal do dziś. Niemal, bo w 2007 roku dworzec został częściowo odremontowany w związku z finałem regat The Tall Ships Races. Odnowiono część elewacji i odświeżono hol. Większe prace miały zostać przeprowadzone przed odbywającymi się w Polsce finałami mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012, ale wówczas się nie udało.
Ruszyły prace
Dworzec Główny na swój wielki remont musiał czekać jeszcze dwa lata, do 2014 roku. Wtedy jesienią rozpoczęły się tam prace modernizacyjne, a budynek zamknięto dla podróżnych. – Dworzec przechodzi gruntowną przebudowę. Po jej zakończeniu obiekt będzie bardziej funkcjonalny oraz dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – mówi Paulina Jankowska z biura prasowego PKP, które realizuje inwestycję.
Waga obiektu
Budynek dworca w Szczecinie otrzymał kolejową kategorię premium, która oznacza największe i najważniejsze obiekty w Polsce. Do tej grupy zaliczone zostały m.in. dworce: Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia i Wschodnia, Katowice, Gdańsk, Poznań Główny, Wrocław Główny, także Lublin, Opole Główne czy Kraków. – Na nich obsługiwany jest ruch międzynarodowy, międzywojewódzki i regionalny. Są ważnymi węzłami komunikacyjnymi w skali miasta i regionu, znajdują się w nich punkty oferujące usługi komercyjne, czyli np. sklepy i restauracje czy wypożyczalnie samochodów – tłumaczą przedstawiciele PKP.
W odnowionym budynku w Szczecinie znajdzie się przestrzeń związana z obsługą podróżnych, jak kasy, poczekalnia oraz przestrzeń komercyjna pod lokale handlowo-usługowe. – Na dworcu będą dostępne wszystkie usługi przydatne przed czy po podróży – m.in. kiosk, lokal gastronomiczny, kantor, poczta, apteka. W tej chwili PKP ma już 13 najemców. – Poza tym podróżni będą mieli na dworcu dostęp do darmowego internetu – mówi Jankowska. Zapowiada, że w zdmodernizowanym budynku znajdą się udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, jak windy, schody ruchome, ścieżki prowadzące dla niewidomych i niedowidzących, pętle indukcyjne dla niedosłyszących.