Miasta Górnego Śląska i Zagłębia od wielu lat apelowały o stworzenie im możliwości tworzenia metropolii, by mogły efektywniej się rozwijać, głównie w zakresie transportu zbiorowego. – Dobrze zorganizowany transport to rozwój na każdym polu – kształcenia, biznesu, pracy – wylicza Marek Wójcik, poseł PO ze Śląska i współtwórca ustawy.
Ale jak podkreśla, ustawa otwiera pole do unifikacji zadań gmin na wielu innych polach. – Zarządzania drogami, gospodarką odpadami, zagospodarowania przestrzennego, a nawet prowadzenia szkoły – wylicza poseł Wójcik.
Kontrowersje wokół ustawy
Powstająca wiele lat ustawa od dawna budziła wiele kontrowersji. Przeciwnicy zarzucali jej autorom, że dubluje kompetencje powiatu czy gmin i wzmacnia silne miasta kosztem mniejszych.
– Ustawa nie jest doskonała, jednak uwzględnia wiele rozwiązań od lat zgłaszanych przez środowiska samorządowe – przyznaje Małgorzata Mańka-Szulik, prezydent Zabrza i przewodnicząca Górnośląskiego Związku Metropolitalnego, który skupia 14 największych miast aglomeracji, najbardziej zainteresowanych utworzeniem metropolii.
– Jesteśmy zdecydowani dołożyć wszelkich starań, by taki związek w celu wzmocnienia potencjału aglomeracji powstał. Jesteśmy przekonani, że miasta wchodzące w skład metropolii zyskają, tym bardziej że dzięki ustawie otrzymamy dodatkowe środki.