Bez nowych centrów

W Poznaniu powstaje ostatnia duża galeria. Nie ma planów na kolejne.

Aktualizacja: 06.03.2016 17:22 Publikacja: 06.03.2016 16:18

Sprzedaż Starego Browaru była w ubiegłym roku najważniejszym wydarzeniem na rynku handlowym w Poznan

Sprzedaż Starego Browaru była w ubiegłym roku najważniejszym wydarzeniem na rynku handlowym w Poznaniu

Foto: materiały prasowe

Stolica Wielkopolski w ostatnich latach była jednym z miast najintensywniej zabudowywanych galeriami handlowymi w kraju. Dlatego dzisiaj jest w ścisłej czołówce, jeśli chodzi o nasycenie tego typu powierzchniami.

Z danych firmy doradczej CBRE wynika, że na tysiąc poznaniaków przypada już 537 mkw. centrów, a po zrealizowaniu obecnych projektów wynik ten podskoczy jeszcze o 90. Wtedy też zasoby takich powierzchni w mieście przekroczą 620 tys. mkw.

Poza tym, o ile w Warszawie czy Trójmieście zdecydowanie przeważają obiekty starsze niż dziesięcioletnie, w Poznaniu aż 21 proc. ma mniej niż pięć lat.

Ten boom właśnie się kończy, ale mocnym akcentem. Ostatnie z planowanych na najbliższe lata w Poznaniu centrów to bowiem nie tylko największa inwestycja handlowa obecnie realizowana w Polsce, ale również w całym regionie. Wartość projektu Posnania wynosi 1,2 mld zł (sama budowa dróg i uzbrojenie 60 hektarów terenu kosztuje ponad 80 mln zł).

– Dzisiejsi klienci postrzegają wizytę w centrum handlowym nie tylko przez pryzmat robienia zakupów, ale też jako miejsce spędzania wolnego czasu i rozrywki. Oferta będzie dopasowana do różnych gustów i preferencji – mówi Marek Błędowski, dyrektor handlowy i członek zarządu Apsys Polska.

W centrum, którego otwarcie zaplanowano na jesień 2016 r., znajdzie się ponad 300 sklepów, punktów usługowych czy gastronomicznych oraz pierwsze w Poznaniu kino sieci Helios z ośmioma salami.

– Zabiegałem o obecność Heliosa w stolicy Wielkopolski już od dawna i bardzo się cieszę, że te plany udało się zrealizować – mówi Tomasz Jagiełło, prezes Heliosa.

– Można się spodziewać, że tak duży projekt będzie miał oddziaływanie regionalne i w pewnym sensie zamknie lokalny rynek pod kątem budowy nowych obiektów – mówi Agata Czarnecka, zastępca dyrektora Działu Doradztwa i Badań Rynku CBRE. – Otwarcie Posnanii może wpłynąć na decyzje właścicieli czy zarządców mniej atrakcyjnych istniejących już obiektów o modernizacji, zmianie pozycjonowania czy uzupełnieniu o dodatkowe funkcje – dodaje.

Stolica Wielkopolski w ostatnich latach była jednym z miast najintensywniej zabudowywanych galeriami handlowymi w kraju. Dlatego dzisiaj jest w ścisłej czołówce, jeśli chodzi o nasycenie tego typu powierzchniami.

Z danych firmy doradczej CBRE wynika, że na tysiąc poznaniaków przypada już 537 mkw. centrów, a po zrealizowaniu obecnych projektów wynik ten podskoczy jeszcze o 90. Wtedy też zasoby takich powierzchni w mieście przekroczą 620 tys. mkw.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.