Jedną z najważniejszych inwestycji realizowanych obecnie na Pomorzu jest tzw. projekt EFRA (efektywna rafinacja). W jego ramach Grupa Lotos buduje w Gdańsku kompleks instalacji pogłębionego przerobu ropy, dzięki któremu poprawi swoją pozycję konkurencyjną wśród europejskich rafinerii.
Inwestycja o łącznej wartości około 2,3 mld zł ma się zakończyć w 2018 r. W celu częściowego sfinansowania projektu Grupa Lotos przeprowadziła pod koniec 2014 r. emisję akcji na GPW, z której pozyskała blisko 1 mld zł. Z kolei osiem instytucji finansowych udzieliło 432 mln dol. kredytu inwestycyjnego i 300 mln zł obrotowego.
Dzięki projektowi EFRA gdański koncern zwiększy wysokość marży uzyskiwanej na przerobie każdej baryłki ropy o około 2 dol. Nowe instalacje pozwolą na dodatkowe wyprodukowanie do 900 tys. ton wysokomarżowych paliw rocznie, m.in. oleju napędowego, autogazu i benzyn. Wyeliminowane zostaną za to z oferty te produkty, na których spółka miała ujemną marżę i na które popyt systematycznie spada.
Realizacja projektu EFRA jest kontynuacją tzw. Programu 10+, który był realizowany w latach 2007–2011. Polegał on na zwiększeniu zdolności przerobowych Grupy Lotos z 6 mln ton ropy rocznie do 10,5 mln ton. W efekcie produkcja paliw wzrosła w Gdańsku z 4 mln ton rocznie do 7,8 mln ton. Program 10+ kosztował firmę 1,5 mld euro.
Projekt EFRA nie spowoduje dalszego wzrostu ilości przerabianej ropy. Dzięki niemu spółka będzie jednak produkować więcej paliw, bo 8,7 mln ton rocznie. Wszystko za sprawą nowych instalacji, które pozwolą zagospodarować tzw. ciężką pozostałość, czyli tę frakcję ropy naftowej, z której obecnie powstają głównie ciężki olej opałowy i asfalty. Obecnie ciężka pozostałość stanowi około 18 proc. wolumenu produktów uzyskiwanych w Gdańsku z przerobu ropy. Po zakończeniu projektu EFRA jej udział spadnie do kilku procent. Z każdej tony ciężkiej pozostałości powstanie około 700 kg paliw oraz 300 kg koksu.