Gdańska rafineria będzie produkować więcej paliw

Budowa instalacji o wartości 2,3 mld zł pozwoli Lotosowi wytwarzać więcej produktów o wysokiej marży z tej samej ilości ropy.

Aktualizacja: 11.04.2016 17:27 Publikacja: 11.04.2016 16:00

Projekt EFRA jest w Lotosie kontynuacją inwestycyjnego Programu 10+

Projekt EFRA jest w Lotosie kontynuacją inwestycyjnego Programu 10+

Foto: materiały prasowe

Jedną z najważniejszych inwestycji realizowanych obecnie na Pomorzu jest tzw. projekt EFRA (efektywna rafinacja). W jego ramach Grupa Lotos buduje w Gdańsku kompleks instalacji pogłębionego przerobu ropy, dzięki któremu poprawi swoją pozycję konkurencyjną wśród europejskich rafinerii.

Inwestycja o łącznej wartości około 2,3 mld zł ma się zakończyć w 2018 r. W celu częściowego sfinansowania projektu Grupa Lotos przeprowadziła pod koniec 2014 r. emisję akcji na GPW, z której pozyskała blisko 1 mld zł. Z kolei osiem instytucji finansowych udzieliło 432 mln dol. kredytu inwestycyjnego i 300 mln zł obrotowego.

Dzięki projektowi EFRA gdański koncern zwiększy wysokość marży uzyskiwanej na przerobie każdej baryłki ropy o około 2 dol. Nowe instalacje pozwolą na dodatkowe wyprodukowanie do 900 tys. ton wysokomarżowych paliw rocznie, m.in. oleju napędowego, autogazu i benzyn. Wyeliminowane zostaną za to z oferty te produkty, na których spółka miała ujemną marżę i na które popyt systematycznie spada.

Realizacja projektu EFRA jest kontynuacją tzw. Programu 10+, który był realizowany w latach 2007–2011. Polegał on na zwiększeniu zdolności przerobowych Grupy Lotos z 6 mln ton ropy rocznie do 10,5 mln ton. W efekcie produkcja paliw wzrosła w Gdańsku z 4 mln ton rocznie do 7,8 mln ton. Program 10+ kosztował firmę 1,5 mld euro.

Projekt EFRA nie spowoduje dalszego wzrostu ilości przerabianej ropy. Dzięki niemu spółka będzie jednak produkować więcej paliw, bo 8,7 mln ton rocznie. Wszystko za sprawą nowych instalacji, które pozwolą zagospodarować tzw. ciężką pozostałość, czyli tę frakcję ropy naftowej, z której obecnie powstają głównie ciężki olej opałowy i asfalty. Obecnie ciężka pozostałość stanowi około 18 proc. wolumenu produktów uzyskiwanych w Gdańsku z przerobu ropy. Po zakończeniu projektu EFRA jej udział spadnie do kilku procent. Z każdej tony ciężkiej pozostałości powstanie około 700 kg paliw oraz 300 kg koksu.

Kluczowe znaczenie dla projektu mają instalacje: opóźnionego koksowania (DCU), hydroodsiarczania benzyny z koksowania (CNHT) oraz produkcji wodoru (HGU). Grupa Lotos pozwolenia na ich budowę otrzymała w lutym i marcu. Z kolei kilka dni temu ruszyły prace ziemne związane z realizacją wszystkich trzech obiektów. Równolegle prowadzone są prace przy budowie budynku elektroenergetycznego oraz estakady pod rurociągi.

W ubiegłym roku Lotos Asfalt, należący do Grupy Lotos, podpisał z włoską firmą KT – Kinetics Technology kontrakt na projektowanie, dostawy urządzeń i materiałów oraz budowę i przekazanie do rozruchu trzech najważniejszych instalacji w projekcie EFRA. Włosi są zobowiązani do ich wybudowania i przekazania do rozruchu w terminie 32 miesięcy. Wartość umowy opiewa na 1,26 mld zł.

Dodatkowo Grupa Lotos podpisała z niemiecką grupą Linde umowę na budowę instalacji wytwórni tlenu, który zostanie wykorzystany do zwiększenia efektywności odsiarczania półproduktów gotowych paliw.

Koks powstały z przerobu ropy naftowej będzie w Grupie Lotos nowym produktem. Aby zabezpieczyć sobie wpływy z jego sprzedaży, koncern latem ubiegłego roku podpisał stosowną umowę z holenderską firmą Oxbow Energy Solutions. Kontrakt zawarto na dziesięć lat, licząc od daty rozpoczęcia produkcji koksu. Szacowana wartość umowy w całym tym okresie wynosi ok. 1,05 mld zł.

Jedną z najważniejszych inwestycji realizowanych obecnie na Pomorzu jest tzw. projekt EFRA (efektywna rafinacja). W jego ramach Grupa Lotos buduje w Gdańsku kompleks instalacji pogłębionego przerobu ropy, dzięki któremu poprawi swoją pozycję konkurencyjną wśród europejskich rafinerii.

Inwestycja o łącznej wartości około 2,3 mld zł ma się zakończyć w 2018 r. W celu częściowego sfinansowania projektu Grupa Lotos przeprowadziła pod koniec 2014 r. emisję akcji na GPW, z której pozyskała blisko 1 mld zł. Z kolei osiem instytucji finansowych udzieliło 432 mln dol. kredytu inwestycyjnego i 300 mln zł obrotowego.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony