Kraków jako pierwsze duże miasto w Polsce opracował przepisy lokalne do tzw. ustawy krajobrazowej, która weszła w życie w ubiegłym roku. Teraz chce, by uwagi do propozycji składali mieszkańcy. Mają czas do 12 czerwca.
– Wysoka jakość kształtowanego krajobrazu sprzyja rozwojowi kultury, tworzy więzi społeczne, przynosi korzyści gospodarcze i buduje pozycję miasta – podkreśla wiceprezydent Krakowa ds. rozwoju Elżbieta Koterba.
Miasto wydzieliło pięć stref strukturalnych, w których będą obowiązywały inne zasady gospodarowania przestrzenią. Pierwsza to obszar historycznego centrum miasta (Wawel, Stare Miasto), druga strefa to obszary ośrodków centrotwórczych, trzecia – osiedla, czwarta – obszary systemu przyrodniczego (m.in. Małe Błonie) i piąta – osiedla domków jednorodzinnych.
Największym obostrzeniom podlegać będzie m.in. strefa pierwsza, gdzie wysokość nowych pomników czy figur nie może przekroczyć 3,5 m. Kolorystyka – ciemna zieleń (obowiązuje w parku kulturowym). Na terenie Małych Błoń zakazano lokalizacji nowych obiektów małej architektury.
Umieszczenie reklam w przestrzeni publicznej (z wyjątkiem szyldu) będzie podlegało tzw. opłacie reklamowej. Miast chce dać rok na przygotowanie się do zasad. Każdy podmiot gospodarczy będzie mógł umieścić jeden bezpłatny szyld informujący o prowadzonej działalności. Miasto chce, by w strefie pierwszej na wiacie przystankowej była tylko jedna reklama. Zakaz reklam wolno stojących obejmie drugą strefę (obszar pomiędzy pierwszą a drugą obwodnicą, Nową Hutę oraz główne ulice wlotowe do miasta) – z wyjątkiem tzw. kart wskazań. Reklamy będą mogły wisieć tylko w obrębie parterów budynków, a reklama na szybie będzie mogła zająć jedynie 20 proc. powierzchni.