Z Łódzkiego coraz bliżej do Chin

Województwo łódzkie staje się transportowym hubem, który będzie odgrywał coraz ważniejszą rolę w kolejowych połączeniach towarowych Europy z Azją.

Publikacja: 31.05.2016 23:00

Rośnie liczba połączeń kolejowych województwa łódzkiego z Chinami. Już nie tylko Łódź, ale także Kutno zyskało regularne połączenie z chińskimi importerami i eksporterami. Składy wyjeżdżające z kutnowskiego terminalu PCC Intermodal mają początkowo kursować do Chin trzy razy w tygodniu. W przyszłości, w miarę wzrostu zainteresowania, nawet codziennie.

Pierwszy pociąg wyruszył z Kutna do chińskiego Czengdu jeszcze w końcu kwietnia. W 40 kontenerach znalazły się polskie produkty żywnościowe oraz towary od nadawców z Europy Zachodniej. Na granicy polsko-białoruskiej kontenery przeładowywane są platformy szerokotorowe, którymi jadą dalej do Chin. W podobny sposób wracają, wypełnione chińskimi towarami, które kierowane są nie tylko na rynek polski.

– Kutno staje się dla chińskich firm bramą na rynek europejski. To impuls dla rozwoju kolejnych przedsięwzięć – podkreślają przedstawiciele PCC. Ładunki chińskie z Kutna będą dalej przewożone w głąb Europy za pomocą regularnych połączeń spółki. Co najmniej sześć razy w tygodniu pociągi będą kursować do Rotterdamu, pięć razy do Hamburga, cztery razy do Duisburga i dziewięć razy w tygodniu do Berlina. Ponadto sześć razy tygodniowo mają być realizowane transporty na południe Polski.

Terminal w Kutnie jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce. Działalność rozpoczął w 2011 roku. W trzy lata później został przebudowany, dzięki czemu podwoił zdolności przeładunkowe. W roku ubiegłym wyposażono go w dwie nowoczesne suwnice bramowe. Jest skomunikowany z najważniejszymi portami w naszej części Europy: Gdańskiem, Gdynią, Hamburgiem i Rotterdamem.

Budowę centrum logistycznego ma w planach także Łódź. Miałoby powstać w rejonie ulicy Pryncypalnej, gdzie teren pod budowę został już objęty Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną. W listopadzie ubiegłego roku podczas Polsko-Chińskiego Forum Gospodarczego w Szanghaju firma Hatrans podpisała umowę z Unishunf Investment dotyczącą partnerstwa przy rozwoju połączenia między Polską a Chinami oraz budowie terminalu.

Województwo łódzkie nabiera coraz większego znaczenia na europejskiej mapie przewozów kolejowych. W Kutnie krzyżują się dziś główne szlaki komunikacyjne korytarzy: Wschód – Zachód oraz Bałtyk – Adriatyk. Nowy szlak jedwabny będzie się tu łączył ze szlakiem bursztynowym. Organizacja tego ostatniego jest właśnie planowana. W marcu Ministerstwa Transportu Węgier, Polski, Słowacji i Słowenii skierowały do Komisji Europejskiej list intencyjny w sprawie utworzenia kolejowego korytarza towarowego nr 11. Miałby umożliwić połączenie ośrodków przemysłowo-handlowych Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii wspólną ofertą związaną z organizacją ruchu dla międzynarodowych pociągów towarowych. – Korytarz „bursztynowy" zacieśni współpracę i usprawni kolejowy transport w Europie – zapowiedział Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych. Inicjatywa poprawi także konkurencyjność kolei w międzynarodowych przewozach towarowych. Uruchomienie „bursztynowego" korytarza może nastąpić pod koniec 2018 r., jednak jest uzależnione od decyzji Komisji Europejskiej.

Regiony
Katowice stawiają na miejską infrastrukturę rowerową
Regiony
Dolny Śląsk konsekwentnie wspiera Ukrainę
Regiony
Tak Warszawa podniosła się z ruin
Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach