Chodzi przede wszystkim o powiat puławski, lubelski i miasto Lublin (gdzie wartość projektów współfinasowanych z UE per capita przekroczyła 18 tys. zł), a także świdnicki, lubartowski, opolski, włodawski, biłgorajski, bialski czy miasto Biała Podlaska (gdzie wartość projektów per capita przekroczyła 7 tys. zł). Dla porównania – najsłabiej pozycjonowanym pod tym względem powiecie łęczyńskim wskaźnik ten wyniósł 3,8 tys. zł.
Nowe drogi i lotnisko
Tak wysoki poziom wykorzystania funduszy UE w niektórych regionach wynika po części ze zrealizowanych tam ogromnych projektów transportowych. Przez powiat lubelski i puławski przebiega przykładowo nowy odcinek trasy ekspresowej S-17 wraz z towarzyszącymi obiektami (inwestycja o wartości prawie 3 mld zł). W gminie Łaziska (powiat opolski) powstał jeden z nich - most na Wiśle w miejscowości Kamień wraz z drogami dojazdowymi. W sumie kosztowało to 214 mln zł, co w przeliczeniu na jednego mieszkańca niewielkiej gminy daje aż 42,8 tys. zł.
– Rzeczywiście, most to największa unijna inwestycja w naszej gminie. To był bardzo ważny projekt dla naszego regionu, odblokował ruch tranzytowy na trasie Lublin-Radom i dalej – Warszawa–Wschód - mówi Tomasz Czyż, sekretarz gminy Łaziska. A czy most wpłynął jakoś na lokalną gospodarkę? – Na razie bezpośrednich rezultatów może nie ma, ale gmina jest lepiej skomunikowana, dzięki czemu liczmy na ożywienie przedsiębiorczości – dodaje.
Dumą województwa jest także Port Lotniczy Lublin. Jego budowa wraz z infrastrukturą dojazdową kosztowała w sumie ok. 540 mln zł. A że lotnisko jest zlokalizowane na terenie trzech gmin: Wólka (powiat lubelski), Mełgiew i Świdnik (powiat świdnicki), to właśnie te gminy też mogą pochwalić się wysoką wartością wykorzystanego unijnego wsparcia. W gminie Wólka to aż (w sumie z innymi projektami) aż 27,3 tys. zł per capita.
- Wbrew obawom sceptyków, lotnisko radzi sobie bardzo dobrze – podkreśla Grzegorz Szacoń, sekretarz powiatu lubelskiego. Planowana jest nawet jego rozbudowa, tak by zyskał miano portu międzynarodowego, a prywatny inwestor uruchomił też terminal towarowy. – Port przyciąga inwestorów dla całego regionu, korzystają też lokalne społeczności. Wokół lotniska powstają magazyny i centra logistyczne, rośnie też zapotrzebowanie na różnego rodzaju usługi dotycząca obsługi. A to tworzy m.in. miejsca pracy – mówi Szacoń.