Zarabianie na kongresach

Katowice stają się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem dla turystyki biznesowej.

Publikacja: 11.10.2016 23:00

Międzynarodowe Centrum Kongresowe – największa zadaszona powierzchnia konferencyjna w kraju.

Międzynarodowe Centrum Kongresowe – największa zadaszona powierzchnia konferencyjna w kraju.

Foto: materiały prasowe

Atutami miasta jest położenie przy autostradach A4 i A1, bliskie sąsiedztwo międzynarodowego lotniska w Pyrzowicach i duży potencjał inwestycyjny regionu. Ale szczególnie silnym magnesem rozkręcającym turystykę biznesową jest szybko rozwijająca się baza hotelowa i konferencyjna.

W 2015 roku Katowice miały 17 hoteli oferujących 1867 pokoi dla 3091 gości. Z kolei uruchomione w marcu 2015 roku Międzynarodowe Centrum Kongresowe (MCK), będące największą zadaszoną powierzchnią konferencyjną w Polsce, zrealizowało w ciągu pierwszych 10 miesięcy działalności prawie 340 spotkań konferencyjnych z udziałem blisko 320 tys. osób. Koszt budowy Centrum przekroczył 320 mln zł, ale władze miasta oceniają, że inwestycja powinna odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu konkurencyjności regionu.

- Sprawdza się strategia, którą przyjęliśmy wiele lat temu, by Katowice z miasta przemysłu ciężkiego przekształcać w miasto przemysłu spotkań. Mamy potencjał, który chcemy jeszcze lepiej wykorzystać i skutecznie promować – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Dla rozwoju turystyki biznesowej duże znaczenie ma systematyczna poprawa wizerunku miasta. Zachodzące zmiany, w tym realizowane projekty przebudowy centrum i jego okolic sprawiły, że Katowice stają się coraz bardziej znaczącym w regionie liderem pozytywnych zmian gospodarczych i społecznych. Kluczowe znaczenie miała przebudowa rynku, nowej siedziby NOSPR i nowego Muzeum Śląskiego, a także przebudowa hali widowiskowej Spodek, nowy dworzec kolejowy czy przebudowa głównego deptaku – ulicy 3 Maja. Ważne jest także inwestowanie w promocję. Rada Miasta przeznaczyła na działania promocyjne oraz wsparcie przyciągania różnych wydarzeń do MCK w latach 2015-2020 54 mln zł.

Do największych imprez biznesowych w Katowicach należy Europejski Kongres Gospodarczy. Pierwszy zorganizowany w 2009 roku zgromadził ponad 3 tysiące uczestników. Druga edycja w rok później już ok. 5 tysięcy gości. Początkowo impreza odbywała się w kilku, a następnie kilkunastu miejscach Katowic, zlokalizowanych w hotelach, urzędach oraz miejskich instytucjach.

W ubiegłym roku przeniosła się do MCK. Jest doskonałym narzędziem do promocji Katowic: - Ekwiwalent medialny, czyli to co miasto musiałoby wydać na promocję, jaką przynoszą media relacjonujące kongres, w 2015 roku przekroczył wartość 35 mln złotych – mówi Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP, inicjator kongresu. Dzięki napływowi gości zarabiają taksówkarze, sklepy, restauracje, a przede wszystkim hotele, w których ceny wzrastają kilkakrotnie, a frekwencja sięga 100 proc.

Dużą imprezą są Międzynarodowe Targi Górnictwa, Przemysłu Energetycznego i Hutniczego, będące największą w Europie branżową imprezą przemysłu ciężkiego. W ub. roku zgromadziły kilkuset wystawców z całego świata i kilka tysięcy zwiedzających.

Kolejne biznesowe przedsięwzięcie to Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw organizowany co roku jesienią. Przygotowuje go katowicka Regionalna Izba Gospodarcza, a wydarzenie stało się okazją do dyskusji przedstawicieli sektora MSP z instytucjami otoczenia biznesu, władzami samorządowymi i przedstawicielami rządu.

W tym roku 6. edycję kongresu zaplanowano w dniach 10-12 października. – Jego organizacja wpisuje się w szereg działań promocyjnych, których celem jest pozycjonowanie wizerunku Katowic jako silnego ośrodka gospodarczego i atrakcyjnego miejsca do prowadzenia działalności gospodarczej w innowacyjnych, kreatywnych i opartych na wiedzy branżach – podkreśla Marcin Krupa.

W najbliższych latach należy się spodziewać dalszego rozwoju turystyki biznesowej w Katowicach. Zapowiada to m.in. Grupa PTWP, która w maju przejęła zarządzanie MCK i Spodkiem.

- Zakładamy, że w przyszłym roku liczba wydarzeń biznesowych, targowych, wystawienniczych, muzycznych czy sportowych w tych obiektach wzrośnie trzy-, a nawet czterokrotnie. Spodek i ultranowoczesne centrum kongresowe dają duże możliwości do wykorzystania – powiedział „Rzeczpospolitej" Kuśpik.

Atutami miasta jest położenie przy autostradach A4 i A1, bliskie sąsiedztwo międzynarodowego lotniska w Pyrzowicach i duży potencjał inwestycyjny regionu. Ale szczególnie silnym magnesem rozkręcającym turystykę biznesową jest szybko rozwijająca się baza hotelowa i konferencyjna.

W 2015 roku Katowice miały 17 hoteli oferujących 1867 pokoi dla 3091 gości. Z kolei uruchomione w marcu 2015 roku Międzynarodowe Centrum Kongresowe (MCK), będące największą zadaszoną powierzchnią konferencyjną w Polsce, zrealizowało w ciągu pierwszych 10 miesięcy działalności prawie 340 spotkań konferencyjnych z udziałem blisko 320 tys. osób. Koszt budowy Centrum przekroczył 320 mln zł, ale władze miasta oceniają, że inwestycja powinna odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu konkurencyjności regionu.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży