Inwestycja Mercedesa będzie dla Jawora tym, czym fabryki Toyoty dla Jelcza i Wałbrzycha

Inwestycja Mercedesa i dokończenie S3 może stać się kołem zamachowym dla południowej części regionu.

Aktualizacja: 28.10.2016 13:51 Publikacja: 27.10.2016 22:00

Foto: materiały prasowe

Dolnośląski Jawor reklamuje się jako „miasto chleba, miasto pokoju". Za kilka lat - jak Gliwice z Oplem a Wałbrzych z Toyotą - będzie kojarzył się przede wszystkim z Mercedesem, bo to tutaj koncern Daimler AG otworzy w 2019 r. fabrykę silników. Wybrał ją z siedmiu lokalizacji na świecie. Zdecydowała doskonała komunikacja (przy S3, linii kolejowej i A4) i potencjał samego miejsca - 460 ha, z czego Merdeces zajął na początek 50 ha.

Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Cars przyznaje, że w Jaworze poczuli się jak w domu.

- Kiedy nasz zespół wrócił z Jawora, powiedział: To jest to! – mówił podczas konferencji prasowej Markus Schäfer.

W oczekiwaniu na firmy

Emilian Bera, burmistrz Jawora wspomina, że kiedy w grudniu 2014 r. pokazał Jawor jako miasto o największym potencjale inwestycyjnym w Polsce, nie miał wątpliwości, że to miejsce przyciągnie inwestorów.

- Był to największy w Europie teren pod inwestycje w jednym kawałku, choć wtedy było to tylko pole buraków - śmieje się burmistrz Bera.

Jawor to gmina niebogata i w dużym stopniu niedoinwestowana.

- Mamy ogromne potrzeby, ale nasz budżet na inwestycje to zaledwie 4 mln zł - wylicza Bera.

Daimler jako inwestor strefy może liczyć na ulgi podatkowe, jednak burmistrz wynegocjował z niemieckim koncernem, że ten będzie płacił kilkumilionowy podatek od nieruchomości do kasy miasta. Za Mercedesem przyjdą inni inwestorzy, a sami podwykonawcy fabryki silników jak się szacuje, wygenerują pracę dla kolejnych 3 tys. osób.

Przed miastem wiele do zrobienia. Gmina musi podprowadzić wodę i kanalizację do działki, zmodernizować drogę byłej spółdzielni cukrowej. - Mamy projekt nowej, poszerzonej drogi- z chodnikiem, oświetleniem, trasą rowerową, która będzie prowadzić do fabryki. Jej koszt to 12 mln zł, takich pieniędzy nie mamy, staramy się o środki z UE z wkładem własnym 2 mln zł - przyznaje Bera. Gmina walczy o 85 mln zł na doprowadzenie wody i postawienie oczyszczalni ścieków w okolicy strefy dla kolejnych przedsiębiorców, którzy będą chcieli zainwestować w strefę Jawor. - Dopiero wtedy otworzę szampana- śmieje się burmistrz Jawora.

Choć Daimler prace budowlane zamierza ruszyć w przyszłym roku, już dziś kilkaset osób pracuje przy wyrównywaniu terenu strefy. Prace są na ukończeniu w 80 proc. Jeszcze nie wiadomo jak będzie wyglądał zakład. - Jesteśmy wciąż na wczesnym etapie realizacji projektu w Jaworze - mówi nam Sofia Stauber, rzeczniczka Mercedes-Benz Cars.

Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej - S3 Jawor ma do zaproponowania inwestorom aż 460 ha. Mercedes docelowo chce pozyskać aż 100 ha.

Japończycy w Wałbrzychu

Patrząc na rozwój fabryki Toyoty w Wałbrzychu, można przypuszczać, że to plan realny. Toyota, która na początku lat 2000 otwierała fabrykę w Wałbrzychu, również zaczynała od 500 pracowników i inwestycji 100 mln euro. Dziś ma 1,5 tysiąca pracowników i zostawiła tu już 500 mln euro (2 mld zł). Jak widać, Polska spełnia jej największe oczekiwania.

- Toyota niewątpliwie zmieniła Wałbrzych, to była iskra nadziei. Pojawiła się w mieście w jej najtrudniejszym momencie- likwidowano kopalnie i koksownie, tonęliśmy w 40-procentowym bezrobociu. Dał pracę wielu ludziom. Jej wpływ jest nie do przecenienia - ocenia Roman Szełemej, prezydent Wałbrzych.

To nie koniec. Niedawno Toyota ogłosiła, że w wałbrzyskiem zakładzie, jako jedynym w Europie, będzie produkować przekładnie do napędu aut hybrydowych- to przyszłość motoryzacji. W zakład w Wałbrzychu i Jelczu (oba na Dolnym Śląsku w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej) zainwestuje kolejne 650 mln zł i zatrudni 100 pracowników.

Produkcja przekładni napędów hybrydowych ma ruszyć w 2018 r., rok później rozpocznie produkcję nowych silników benzynowych w zakładzie w Jelczu-Laskowicach.

Grzegorz Górski, menadżer do spraw korporacyjnych wałbrzyskiej fabryki Toyoty podkreśla, że to dowód na to, że fabryka w Wałbrzychu spełnia oczekiwania Japończyków- osiąga doskonałe wyniki w zakresie jakości produktu, bezpieczeństwa i konkurencyjności. - Wszystkie na ze założenia, które legły u podstaw wyboru Wałbrzycha jako miejsca dla nowego zakładu zostały spełnione. Było to m.in. wejście Polski do UE i duży wybór profesjonalnych pracowników, głównie inżynierów - wylicza Górski.

Co ważne, w fabryce w Wałbrzychu, od 2018 roku realizowane będą prace badawcze, które poprzez testowanie materiałów będą wspomagać proces lokalizacji części do produkcji przekładni hybrydowych.

Droga będzie dokończona

- Podpisanie umowy z Daimler AG na budowę fabryki silników w Jaworze dobitnie świadczy o atrakcyjności inwestycyjnej Dolnego Śląska- podkreśla Cezary Przybylski, marszałek województwa. Prestiżowy inwestor, który zdecydował się otworzyć fabrykę w Dolnośląskiej Strefie Aktywności Gospodarczej - S3 Jawor rozbudza apetyty na więcej. Niewątpliwie pomoże w tym przełomowa decyzja rządu o dokończeniu za budżetowe pieniądze ostatniego odcinka ekspresówki S3, która ciągnie się tuż przy strefie Jawor. Dzięki niej z północy na południe Europy będzie można przejechać najlepszymi drogami. - To może stać się kołem zamachowym tej części województwa- ocenia prezydent Szełemej.

Marszałek Przybylski podkreśla, że strefa S3 Jawor realizuje założenia Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego do roku 2020. - Założyliśmy w niej, że „silnikiem napędowym" regionu będzie rozwój przemysłu opartego na najnowocześniejszych technologiach oraz nowoczesnych usługach- tłumaczy marszałek.

Dziś najcenniejszym i najbardziej pożądanym elementem udanego biznesu są ludzie. I Toyota, i Merdcedes będą potrzebowali nie tylko pracowników liniowych, ale inżynierów. - To pole do popisu dolnośląskich uczelni i ośrodków badawczych, a także dla potencjalnych podwykonawców i usługodawców, którzy mam nadzieję, będą współpracować z naszym nowym inwestorem - wskazuje Cezary Przybylski.

Jawor ma dziś 23,5 tysiąca mieszkańców i 14-procentowe bezrobocie (w powiecie to już 20-proc.), wiele Jaworzan pracuje za granicą, w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemczech, nie dziwi więc, że w Mercedesie pokładają ogromne nadzieje. Daimler planuje zainwestować łącznie 500 mln euro i zatrudnić pół tysiąca pracowników. Na początek. - Na wieść o tej inwestycji ludzie chcą wracać. Czy może być coś bardziej fantastycznego? - pyta burmistrz.

Dolnośląski Jawor reklamuje się jako „miasto chleba, miasto pokoju". Za kilka lat - jak Gliwice z Oplem a Wałbrzych z Toyotą - będzie kojarzył się przede wszystkim z Mercedesem, bo to tutaj koncern Daimler AG otworzy w 2019 r. fabrykę silników. Wybrał ją z siedmiu lokalizacji na świecie. Zdecydowała doskonała komunikacja (przy S3, linii kolejowej i A4) i potencjał samego miejsca - 460 ha, z czego Merdeces zajął na początek 50 ha.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży