Łódź Fabryczna: największy podziemny dworzec kolejowy w Polsce i trzeci w Europie

Najnowocześniejszy podziemny dworzec kolejowy w Polsce już wkrótce przyjmie pierwszych podróżnych.

Aktualizacja: 03.11.2016 09:13 Publikacja: 01.11.2016 21:00

Foto: Materiały prasowe Urzędu Miasta

Już w grudniu na dworzec Łódź Fabryczna dotrą składy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, PKP Intercity oraz Przewozów Regionalnych. Podróż rozpocznie i zakończy się na czterech peronach z ośmioma torami.

Wnętrze stacji jest dość surowe. Kamień, szkło, stal. Dominuje grafitowy kolor i motyw trójkątów na ścianach – znajdziemy je na szklanym dachu składającym się z  10 tys. trójkątnych paneli oraz windach i znakowaniach klatek schodowych. Surowy klimat ożywiają kolorowe murale. Autorką czterech z nich jest związana z Łodzią Katarzyna Bogucka. Mural w poczekalni VIP to praca Beaty Szczecińskiej.

– Na muralach pojawiają się różnorodne postacie, m.in. artyści, biznesmeni, osoby starsze, studenci. Chciałam już na dworcu pokazać, że Łódź to miasto, w którym nie tylko się bywa, ale można też fajnie żyć – mówi Katarzyna Bogucka. Podróżnych witać też będą napisy: „Miłego dnia", „Dzień dobry, bo w Łodzi".

Na każdym peronie na pasażerów będą czekać wygodne ławeczki oraz specjalne słupki SOS, które w razie nagłej sytuacji pozwolą szybko wezwać ochronę. Cały obiekt wyposażono także w monitoring. Informacje z rozkładami jazdy wyświetlane będą na 56 elektronicznych podświetlanych tablicach, z których 24 znajdują się na peronach. Na bieżąco o odjazdach i przyjazdach pociągów informować będzie także 14 wyświetlaczy LCD. Zadbano o wygodę osób niepełnosprawnych. Poruszanie się pomiędzy trzema poziomami zapewnią 24 schody ruchome oraz 14 wind – wszystkie opisane alfabetem Braille'a.

Dodatkowo system prowadnic na podłogach wskazuje drogi m.in. do peronów, kas biletowych, wejścia/wyjścia. Na krawędziach peronowych zastosowano płyty wskaźnikowe, które ostrzegą i poinformują osoby niewidome o zmianie kierunku trasy.

Słońce dotrze na perony

Dzięki szklanemu dachowi, słońce dotrze nawet do znajdujących się 16,5 metra pod ziemią peronów. Nie zabraknie go oczywiście w dworcowym holu na poziomie 8 metrów pod ziemią, gdzie znajduje się 18 kas biletowych i poczekalnia. Ponadto obiekt oświetla 9 tysięcy lamp. Aby wszystkie urządzenia na dworcu działały sprawnie położono 340 km kabli.

Inne liczby też są imponujące: 41 tys. m kw. kanałów liczy system wentylacyjny. W całym obiekcie zaprojektowano 5 wentylatorni, które w zależności od warunków pogodowych zapewnią odpowiednią temperaturę powietrza. Wentylacja i ruchome panele w dachu, będą sterowane za pomocą automatycznego systemu zarządzania budynkiem. W szklanym budynku dworca zamontowano ponad 37 tys. m kw. podwieszanych sufitów, ponad 20 tys. m kw. okładzin na ścianach oraz ponad 4 tys. m kw. szklanych ścian. Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu ma ok. 65 tys. metrów kwadratowych, to 6 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.

Kasy biletowe wraz z zapleczem zajmują ponad 420 m kw., a strefa komercyjna o powierzchni 1600 m kw. będzie stopniowo zagospodarowywana. Znajdą się w niej m.in.: punkty gastronomiczne i usługowe, kioski, poczta i kantor wymiany walut.

Spóźniona budowa

Inwestycja realizowana jest przez konsorcjum firm - Torpol, Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów. Wartość kontraktu to 1,75 mld zł brutto, z czego wkład miasta stanowi ponad 400 mln zł. Inwestycja zyskała dofinansowanie z Unii Europejskiej. Niestety budowa wydłużyła się o kilkanaście miesięcy. Podczas prac przy tunelu natrafiono na „soczewkę wodną" i konieczna była korekta projektowa. Spowodowało to wydłużenie terminu realizacji z lutego 2015 na wrzesień 2015. Budowę przedłużył również spór miasta z jedną z firm o teren w pobliżu dworca niezbędny do budowy infrastruktury drogowej. Z tego powodu kolejny termin zakończenia inwestycji wyznaczono na sierpień 2016 r.

- Z powodu zmian w przepisach kolejowych, które nastąpiły w trakcie realizacji inwestycji, niezbędne było dalsze przesunięcie terminu oddania części kolejowej i drogowej obiektu na grudzień 2016. Formalnie zakończenie inwestycji ma nastąpić w grudniu 2017 r. – wyjaśnia Katarzyna Rumowska, rzecznik prasowy wykonawcy.

Termin grudzień 2017 jest wyłącznie formalnością. W trakcie realizacji kontraktu kilkukrotnie zmieniano Ustawę o transporcie kolejowym, związaną z dopuszczeniem ruchu kolejowego do eksploatacji. Wynikało to z dostosowywania krajowych przepisów do prawodawstwa europejskiego. W obecnym stanie prawnym wykonawca jest zobowiązany po rocznym dopuszczeniu do eksploatacji, uzyskać bezterminowe dopuszczenie. W tym czasie infrastruktura kolejowa będzie wnikliwie monitorowana przez odpowiednie służby.

– Zorganizowanie tej inwestycji pod każdym względem: kadrowym, projektowym, harmonogramowym, logistycznym, technologicznym, finansowym było potężnym przedsięwzięciem. Na finiszu już nie pamięta się tych najgorszych momentów, choć zdarzały się bezsenne noce z powodu przeciągających się niekiedy procedur uzyskiwania pozwoleń. Ale to co najważniejsze, czyli ludzie pracujący przy tym projekcie, nie zawiedli – mówi Katarzyna Rumowska

Tunel pójdzie dalej

Kolejnym etapem inwestycji ma być tunel średnicowy, który zamieni Łódź Fabryczną w dworzec przelotowy. Jego budowa oznacza nowe możliwości dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, biorąc pod uwagę, że przy jego realizacji zaplanowano dwie stacje pośrednie w centrum miasta. Realizacja całej inwestycji będzie również impulsem dla lotniska im. Reymonta, do którego pasażerowie będą dowożeni pociągiem z centrum.

– Wybudowanie tunelu średnicowego w Łodzi umożliwi udrożnienie w skali kraju połączeń kolejowych północ – południe i wschód – zachód. Wpłynie także na poprawę dostępu mieszkańców aglomeracji łódzkiej do transportu kolejowego oraz poprawi konkurencyjność kolei i transportu publicznego względem innych środków transportu – wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA. – Koszt tego zadania zapisany w Krajowym Programie Kolejowym wynosi 2,3 mld złotych. Wybrany przez PLK wariant budowy, zakłada na odcinku Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/ Łódź Żabieniec budowę dwóch przystanków osobowych, w rejonie ulic Zielona/ Zachodnia/Kościuszki oraz ulic Ogrodowej/Karskiego/ Drewnowskiej.

Dworzec w liczbach

- Inwestycja wymagała przeprowadzenia 66 postępowań administracyjnych

- Podczas budowy pracowało tu łącznie ponad 15 tys. pracowników (u wykonawcy i podwykonawców)

- Projekt dworca to ok. 13 tys. rysunków, nad którymi pracowało ponad 300 projektantów;

- Do konstrukcji dworca i tunelu użyto 650 tys. m sześc. betonu i 70 tys. ton stali aby wykończyć dworzec, wykonawcy położyli ponad 20 tys. m kw. okładzin na ścianach, ustawili ponad 4 tys. m kw. ścian szklanych i wykonali ponad 37 tys. kw. sufitów podwieszanych hala peronowa ma 4 perony (trzy o dł. 400 m, jeden – 300 m) i 8 torów na stacji i w tunelu położono łącznie 12,5 km torów 1,75 mld zł brutto – wartość projektu.

Już w grudniu na dworzec Łódź Fabryczna dotrą składy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, PKP Intercity oraz Przewozów Regionalnych. Podróż rozpocznie i zakończy się na czterech peronach z ośmioma torami.

Wnętrze stacji jest dość surowe. Kamień, szkło, stal. Dominuje grafitowy kolor i motyw trójkątów na ścianach – znajdziemy je na szklanym dachu składającym się z  10 tys. trójkątnych paneli oraz windach i znakowaniach klatek schodowych. Surowy klimat ożywiają kolorowe murale. Autorką czterech z nich jest związana z Łodzią Katarzyna Bogucka. Mural w poczekalni VIP to praca Beaty Szczecińskiej.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży