Wyremontowany dworzec kolejowy Łódź Fabryczna otwiera się na podróżnych

Budowa największego i najnowocześniejszego dworca w Polsce dobiega końca. 11 grudnia o godz. 6:05 z dworca Łódź Fabryczna w kierunku Skierniewic odjedzie pierwszy pociąg.

Publikacja: 01.11.2016 21:00

Łódź Fabryczna jest największym podziemnym dworcem w Polsce i trzecim w Europie.

Łódź Fabryczna jest największym podziemnym dworcem w Polsce i trzecim w Europie.

Foto: Materiały prasowe Urzędu Miasta

Każdego dnia z czterech peronów stacji ulokowanej 16,5 metra pod ziemią przyjeżdżać i odjeżdżać będzie od 100 do 150 pociągów. Inwestycja pochłonęła ponad 1,8 mld zł. Nowa Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie.

Kiedy pięć lat temu zrównywano z ziemią stary dworzec Łódź Fabryczna, niewiele osób było sobie w stanie wyobrazić, jak będzie wyglądał jego następca. Staruszek bez wątpienia nie był najlepszą wizytówką, raczej odstraszał niż zachęcał do odwiedzenia miasta. Nowy zasługuje na same pochwały z wyjątkiem jednej – terminu oddania do użytku, który opóźnił się o kilkanaście miesięcy. W sumie budowa dworca z niemal dwukilometrowym tunelem trwała pięć lat.

Obecnie trwają ostatnie prace wykończeniowe i to, co najważniejsze, odbiory, testy i próby m.in. systemów i urządzeń związanych z bezpieczeństwem, w tym przeciwpożarowym. Zakończono już m.in. kontrolę urządzeń sterowania ruchem oraz radiołączności ze służbami ratunkowymi. Jednak najważniejsze są testy bezpieczeństwa z udziałem strażaków, to one umożliwią otwarcie dworca. Według przedstawicieli PKP PLK, jeżeli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, to pierwsze rozkładowe pociągi odjadą z Łodzi Fabrycznej 11 grudnia.

Łódź Fabryczna to największy i najnowocześniejszy multimodalny dworzec w Polsce. Na nową stację pasażerowie będą mogli dojechać komunikacją miejską lub samochodem (jest blisko 1000 miejsc parkingowych), a dojścia do kas zapewniono z każdej strony – średni czas przejścia od przystanków tramwajowych do obiektu zająć ma minutę.

Trzypoziomowy dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi, nowoczesnego, funkcjonalnego centrum miasta. Jak twierdzą władze miasta i regionu otwarcie dworca będzie momentem przełomowym na wielu płaszczyznach - przede wszystkim komunikacyjnej i biznesowej.

– Nowe Centrum Łodzi, w którym już obecnie biurowce budują takie firmy jak Skanska czy Ghelamco, dostanie dodatkowy impuls do rozwoju – mówi Marcin Masłowski, rzecznik prezydent miasta Łodzi. – A podróż w 60 minut na trasie Łódź – Warszawa jeszcze bardziej zbliży nasze miasta. Nie wykluczam, że do Łodzi wrócą łodzianie wynajmujący dziś za ciężkie pieniądze mieszkania w stolicy. Lepiej i taniej mieszkać w Łodzi, jeśli dojazd do centrum Warszawy potrwa godzinę. Na ten efekt liczymy. A także na przeprowadzkę firm ze stolicy, bo w NCŁ wynajmą biura taniej.

Dworzec odmieni Łódź, będzie impulsem do dalszego rozwoju miasta. Wpłynie też na cały region.

– Ma on znaczenie strategiczne, jeśli weźmie się pod uwagę dalszy ciąg inwestycji, czyli budowę tunelu średnicowego łączącego Fabryczny z dworcami Kaliskim (i dalej do portu lotniczego im. Reymonta) i Żabieńcem (jest to odnoga wyprowadzająca pociągi do linii kolejowej biegnącej na północ miasta) – mówi Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. – Zresztą w decyzji unijnej zatwierdzającej pomoc finansową dla budowy podziemnego dworca jest wyraźnie wskazane, że kontynuacją tej budowy powinien być tunel średnicowy łączący go z linią kolejową nr 15. I właśnie termin rozpisania przetargu na budowę tunelu jest dla nas kluczowy – dużo istotniejszy niż zakończenie budowy samego dworca.

Każdego dnia z czterech peronów stacji ulokowanej 16,5 metra pod ziemią przyjeżdżać i odjeżdżać będzie od 100 do 150 pociągów. Inwestycja pochłonęła ponad 1,8 mld zł. Nowa Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie.

Kiedy pięć lat temu zrównywano z ziemią stary dworzec Łódź Fabryczna, niewiele osób było sobie w stanie wyobrazić, jak będzie wyglądał jego następca. Staruszek bez wątpienia nie był najlepszą wizytówką, raczej odstraszał niż zachęcał do odwiedzenia miasta. Nowy zasługuje na same pochwały z wyjątkiem jednej – terminu oddania do użytku, który opóźnił się o kilkanaście miesięcy. W sumie budowa dworca z niemal dwukilometrowym tunelem trwała pięć lat.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży