Wprawdzie giełdowy debiut nie wypadł udanie (w trakcie pierwszej sesji kurs akcji Stelmetu spadł o ponad 3 proc.), zarząd firmy może mieć powody do zadowolenia. W przeprowadzonej przed debiutem ofercie publicznej inwestorzy kupili 5,9 mln akcji Stelmetu po 31 zł. Łączna wartość sprzedanych w ofercie akcji wyniosła 182 mln zł, przy czym 46 mln zł stanowią wpływy, które trafiły do spółki ze sprzedaży papierów nowej emisji. Po ofercie nowi akcjonariusze (90 proc. papierów objęli inwestorzy instytucjonalni) dysponują łącznie 20 proc. głosów na walnym zgromadzeniu spółki. Pozostałe głosy posiada pośrednio Stanisław Bieńkowski, założyciel i prezes Stelmetu.
Pieniądze pozyskane z emisji spółka zamierza w pierwszej kolejności przeznaczyć na przejęcia innych firm produkcyjnych lub dystrybucyjnych, polskich bądź zagranicznych. Celem zarządu jest rozwój sprzedaży i umacnianie pozycji grupy na tych rynkach, gdzie jest już obecna. Priorytetem pozostają największe rynki w Europie, jak Wielka Brytania, Niemcy i Francja.
– Rozglądamy się za spółkami polskimi i zagranicznymi, które mogłyby uzupełnić portfolio produktów grupy, rozszerzyć obszar naszej działalności i bazę klientów. W pierwszej kolejności rozważamy przejęcie firmy dystrybucyjnej działającej na jednym z trzech naszych głównych rynków, posiadającej już ugruntowaną pozycję, podobnie jak przejęta w 2014 r. Grange Fencing. W mniejszym stopniu myślimy o przejęciu polskiego lub zagranicznego producenta – przekonywał niedługo przed debiutem Przemysław Bieńkowski, wiceprezes Stelmetu.
Jeśli w ciągu roku od zakończenia oferty Stelmet nie wyda środków pozyskanych z emisji na przejęcia, lub wyda je częściowo, pozostałe mają trafić na spłatę części kredytu inwestycyjnego na budowę nowego zakładu w Grudziądzu, zaciągniętego przez spółkę zależną MrGarden.
Stelmet jest największym w Polsce i w Europie pod względem wolumenu producentem i dystrybutorem drewnianej architektury ogrodowej, dysponuje największymi mocami produkcyjnymi w branży. Warto podkreślić, że Stelmet wykonuje samodzielnie wszystkie procesy technologiczne – od zakupu surowca drzewnego przez produkcję aż po pakowanie wyrobów. Grupa także w pełni zarządza logistyką dostaw do większości klientów.