Węgiel przestał być najważniejszy

Miliardy złotych inwestycji i dziesiątki tysięcy stworzonych miejsc pracy – motoryzacja i usługi biznesowe skutecznie zmieniają gospodarczy wizerunek województwa śląskiego.

Publikacja: 15.11.2016 21:00

Na terenie fabryki Nexteer Automotive, producenta elektrycznych układów kierowniczych m.in. dla BMW,

Na terenie fabryki Nexteer Automotive, producenta elektrycznych układów kierowniczych m.in. dla BMW, Fiata, Forda i Opla, powstało europejskie Centrum Techniczne koncernu.

Foto: materiały prasowe

Szczególne znaczenie na tym polu ma inwestycja Opla – gdy w połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku podjęto decyzję o budowie fabryki samochodów w Gliwicach, dla motoryzacyjnego giganta był to wyjątkowo dobry moment.

Na rynku znajdowało się wielu pracowników z restrukturyzowanych branż, szukających nowego zajęcia. Zakład okazał się doskonałym magnesem. Z tłumów chętnych do pracy przy produkcji aut można było wybierać najlepszych kandydatów.

Nowe możliwości rozwoju

Tuż po starcie produkcji w 1998 roku fabryka zatrudniała dwa tysiące pracowników. Teraz jest ich blisko dwa razy więcej. A ponieważ każde miejsce w fabryce aut buduje kilka miejsc pracy w bezpośrednim otoczeniu, można zakładać, że wskutek inwestycji pracę znalazło ok. 20 tys. osób. Pracują nie tylko w sektorze motoryzacyjnym, ale także w innych branżach, które ten przemysł wspierają. To np. komunikacja, hotelarstwo, restauracje i wszelkiego rodzaju usługi. – Budowa fabryki ułatwiła przejście z „czarnego" przemysłu na branżę perspektywiczną, dającą regionowi nowe możliwości rozwoju – mówił w rozmowie z "Rzeczpospolitą" Andrzej Korpak, dyrektor gliwickiego Opla.

Sama fabryka także się mocno zmieniła. Na początku pracy spawalnia miała np. 16-procentowy poziom automatyzacji, w tym roku wzrósł on do 75 proc. Liczba robotów zwiększyła się z kilkudziesięciu do przeszło trzystu. Powierzchnia pod dachem rozrosła się o blisko 40 proc. A nowe technologie, jakie trafiły do zakładu, mogą być przykładem dla innych firm: w co warto inwestować i co należy rozwijać.

Nie tylko technologie

Teraz całkowicie zmieni się kolejna inwestycja General Motors - przebudowywana tyska fabryka silników. Wszystkie wcześniej pracujące tam maszyny i urządzenia zostały złomowane lub sprzedane. Do pustych hal dobudowano ponad 20 tys. metrów kw. powierzchni, wylano nowe posadzki. Wyposażenie jest całkowicie nowe. W porównaniu do poprzedniego stanu fabryki, produkcja będzie miała teraz znacznie większy zakres: wytwarzane będą nie tylko głowice silników, ale także blok, wał korbowy i osprzęt.

Na Śląsku inwestycje motoryzacyjne rozkręcają się coraz bardziej. Przykładem mogą być rozbudowujące się Brembo czy TRW. Takie koncerny, będące globalnymi liderami, wnoszą do regionu nie tylko nowoczesne technologie. Również efektywne systemy zarządzania, w tym dotyczące bezpieczeństwa pracy. Później czerpią z tych doświadczeń inne przedsiębiorstwa.

Przykładowo każdego roku fabrykę Opla zwiedza kilka tysięcy ludzi: to nie tylko wycieczki, ale także szkolenia, które pozwalają przenosić najlepsze praktyki do kolejnych firm. Przez półroczne staże w zakładzie przewinęło się wielu młodych inżynierów, którzy potem trafili na rynek pracy pełni wiedzy o nowoczesnych zasadach funkcjonowania przedsiębiorstwa. A spora część osób, które pracowały w Oplu i przeniosły się do innych zakładów, przekazuje w nich swoje doświadczenia.

Przybywa etatów

Branża motoryzacyjna zaczyna jednak mieć problem z pozyskiwaniem nowych pracowników. To jeden z efektów szybkiego rozrostu sektora. Przeszło pół roku temu firma Exact Systems ostrzegała, że kłopoty ze znalezieniem kandydatów do pracy występują przede wszystkim w regionach, gdzie zlokalizowane są największe inwestycje motoryzacyjne, jak właśnie Śląsk.

Ale ostatnie lata przekształcają region nie tylko w zagłębie motoryzacyjne kraju. Coraz większego znaczenia nabiera w Katowicach branża nowoczesnych usług biznesowych. W 71 centrach znajdujących się w Aglomeracji Katowickiej pracuje ponad 16 tys. osób. To 8,4 proc. całkowitego zatrudnienia w sektorze. Katowice należą także do miast, gdzie przyrost zarówno zatrudnienia jak i liczby centrów następuje wyjątkowo szybko.

– Działania skierowane na wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej miasta przynoszą rezultaty – twierdzi Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic.

Ważna rewitalizacja

Stolica Śląska staje się także atrakcyjnym miejscem dla turystyki biznesowej. Atutami miasta jest położenie w centrum dynamicznie rozwijającej się śląskiej aglomeracji, świetne skomunikowanie przy głównych szlakach komunikacyjnych – autostradach A4 i A1, bliskie sąsiedztwo międzynarodowego lotniska w Pyrzowicach i duży potencjał inwestycyjny regionu. Magnesem jest szybko rozwijająca się baza hotelowa i konferencyjna.

– Zakładamy, że w roku przyszłym liczba wydarzeń biznesowych, targowych, wystawienniczych, muzycznych czy sportowych w tych obiektach wzrośnie trzy-, a nawet czterokrotnie – zapowiadał podczas ostatniego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP, która w maju przejęła zarządzanie nowym Międzynarodowym Centrum Kongresowym i halą widowiskową „Spodek".

Dla pogłębienia zmiany wizerunku regionu potrzebne będą jednak kolejne kroki. To m.in. ożywienie terenów poprzemysłowych, na co stawiają Katowice. W 2011 r. władze miasta nawiązały współpracę z działającymi tu dużymi firmami, które mają wolne tereny czy nieczynne zakłady. Utworzona baza została zaktualizowana w czerwcu 2015 r. Chęć współpracy przy promocji swoich terenów zadeklarowało 20 spółek, m.in. Tauron Polska Energia, czy PKP.

Szczególne znaczenie na tym polu ma inwestycja Opla – gdy w połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku podjęto decyzję o budowie fabryki samochodów w Gliwicach, dla motoryzacyjnego giganta był to wyjątkowo dobry moment.

Na rynku znajdowało się wielu pracowników z restrukturyzowanych branż, szukających nowego zajęcia. Zakład okazał się doskonałym magnesem. Z tłumów chętnych do pracy przy produkcji aut można było wybierać najlepszych kandydatów.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży